© AP

Infrabel: “Te vroeg om oorzaak al te kennen”

Woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel wil zich nog niet laten vastpinnen op de mogelijke oorzaak van het treinongeval zondagavond iets na 23 uur bij Saint-Georges-sur-Meuse.

jbx

Te hoge snelheid? Of sabotage? Frédéric Petit vindt het nog “veel te vroeg” om de oorzaak van het ongeval te benoemen. “Op de suggestie van dat er een sabotage in het spel zou zijn, wens ik niet in te gaan. Ik kan in elk geval geen link maken met het treinongeval van gisteravond en de gebeurtenissen van vorige week.” Infrabel stelde in Bergen vorige week, tijdens de spoorstaking, een sabotage vast. Daarbij waren besturingskabels van een wissel met opzet verbroken. Ook in de provincie Luik was er een signalisatiepaneel weggehaald.

“Dat de trein mogelijk een te hoge snelheid zou gehad hebben, kan ik niet bevestigen. Op die lijn en op die plek is de toegelaten maximumsnelheid 120 km/u. Wat niet wil zeggen dat de trein aan die snelheid reed.”

Het parket van Luik voert nu een onderzoek voor "onvrijwillige slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, zonder de intentie tot doden."

“Daarnaast is er een eigen spoorwegonderzoek waarvoor we in nauw contact staan met het parket”, zegt Petit. “Er zijn inderdaad voorafgaandelijk blikseminslagen vastgesteld die evenwel rond halftien gisteravond verholpen waren. Het ongeval gebeurde iets na elven. Of er een oorzakelijk verband is tussen die twee gebeurtenissen, wordt bekeken.”

Sinds eind 2015 is het volledige Belgische spoornet uitgerust met TBL1+. TBL 1+ controleert of een aankomende trein een rood sein aan een verminderde snelheid nadert. Dat is minder dan 40 km/h. Indien de trein het rode sein passeert, zal het systeem automatisch een noodremming uitvoeren. Of TBL1+ gefaald heeft, is er nog geen uitsluitsel. TBL1+ is een voorloper van ETCS, het Europese treincontrolesysteem. Dat moet in 2022 volledig werken in België.