Kilometerheffing vrachtwagens: “Honderden onterechte boetes in Brussel”

Print
Kilometerheffing vrachtwagens: “Honderden onterechte boetes in Brussel”

Foto: Photo News

Het Brussels gewest heeft de voorbije weken onterecht honderden boetes voor de kilometerheffing voor vrachtwagens verstuurd naar bedrijven. Dat stelt Comeos, de sectororganisatie van de handel, maandag. Volgens Comeos schuilt de fout in het controlesysteem van Satellic, het bedrijf dat instaat voor het beheer van de kilometerheffing en bij de Brusselse belastingadministratie.

De Brusselse afdeling van Comeos wil “de hoge kosten en de administratieve lasten” van die onterechte boetes aanklagen.

Comeos haalt bijvoorbeeld een situatie aan waarbij de ‘on board unit’, zeg maar het ‘bakje’ in de vrachtwagen (+3,5 ton), in panne valt. Een bedrijf heeft dan 24 uur tijd om de unit te vervangen. “Maar als de vrachtwagen in tussentijd gecontroleerd wordt, krijgt het bedrijf toch een boete - of zelfs meerdere boetes - omdat de unit niet werkt”, aldus Charles Petit van Comeos Brussel. Ook haalt hij boetes bij normaal functionerende OBU’s aan. “Dat er zoveel onterechte boetes verstuurd worden, betekent tevens dat er een serieus screeningsprobleem is bij Brussel Fiscaliteit, de Brusselse belastingadministratie.”

De boete bedraagt 1.000 euro per overtreding. “Bovendien is Brussel het enige gewest dat al boetes voor de kilometerheffing int.” Comeos vraagt dat het hoofdstedelijk gewest geen boetes meer verstuurt “tot het systeem correct werkt”. Bedrijven die onterecht schade leden, moeten een korting krijgen.

De woordvoerder van Satellic reageert dat niet Satellic, maar de gewesten de boete opsturen. Voor verzending van de boete is er ook steeds een menselijke check, stelt hij. Er er wordt samengewerkt met de gewesten om de systemen te verbeteren en te helpen met de interpretatie van data. Mogelijk gebeurt het dat ten onrechte boetes geregistreerd worden, maar die “individuele cases moeten bestudeerd worden”, klinkt het. Ook zegt hij dat bedrijven bij betwisting bijvoorbeeld bij Satellic een bewijs kunnen opvragen dat de OBU functioneerde.