Alles kan, alles mag

Print
Alles kan, alles mag

Foto: HBVL

De Vlaamse regering heeft een akkoord over de modernisering van het secundair onderwijs. Vroeger was er sprake van een hervorming, maar dat is onderweg bijgesteld. De modernisering is trouwens niet verplicht, dus weet niemand wat daar nu van komt.

De krachtlijnen van dit akkoord verschillen trouwens nauwelijks van het masterplan van de vorige Vlaamse regering. Scholen kunnen zich organiseren per thema, of ze kunnen zowel ASO, TSO als BSO op één plek aanbieden. Jawel, die oude termen blijven met dank aan de N-VA. Net als de schotten. Want net daar was vorige keer veel heisa over. Volgens de sp.a verdwenen die, volgens de N-VA bleven die staan. Ieder las het vorige akkoord op zijn manier. Deze keer zijn ze duidelijker: ze blijven. Zelfs de Latijn-Griekse staat nog recht alsof we in het jaar nul zitten. De 29 studiegebieden worden afgeslankt tot 8, maar overal - zowel in ‘bouwen en wonen’ als in ‘land- en tuinbouw’ kan je Grieks volgen. Scholen krijgen ook de absolute vrijheid om zelf te beslissen wat ze doen. Willen ze dat alles bij het oude blijft? Of willen ze zich specialiseren in een bepaald thema? Of willen ze ASO, TSO en BSO op dezelfde campus inrichten? Alles kan, alles mag. Wie zijn organisatie herziet, krijgt wat sneller zijn inrichting terugbetaald, maar ook niet meer dan dat. Maar is dit dan wel een hervorming? Alles hangt nu af van mijnheer de directeur, als die geen zin heeft, zijn de jarenlange onderhandelingen voor niets geweest.

Wie zal zich geroepen voelen? Het antwoord zal eenvoudig zijn: wie nu genoeg leerlingen heeft, zal zich niet snel aan een nieuw avontuur wagen. Sommige scholen zullen net het feit dat ze zich niet moderniseren, met veel verve uitspelen. Dat was in de tijd van het VSO niet anders. De term ‘old school’ is niet voor niets - vaak - een kwaliteitslabel, terwijl het net zo goed ouderwets kan betekenen. Wie het aantal leerlingen ziet slinken, zal wel wat verzinnen. Want dat is wat je de afgelopen jaren vaak ziet. Scholen die leeglopen, vinden zichzelf opnieuw uit. Ze worden een methodeschool, ze profileren zich rond wetenschappen. In het hoger onderwijs is de concurrentie al bikkelhard. Zullen we dit ook krijgen in het middelbaar? Moeten de directeurs naar de reclameles of naar de cursus hoe rekruteer je een 12-jarige? De ene middelbare school zal er dus helemaal anders uitzien dan de andere en dat leg je het best zo goed mogelijk uit. De tijd dat je gewoon recht naar je buurtschool fietste, omdat het toch overal dezelfde saaie boel was, lijkt hierdoor voorbij. Maar mijnheer de directeur heeft ook nog nooit zoveel macht gekregen om de boel wat op te vrolijken. Hopelijk doet die er ook iets mee.