© AFP

Amerikaanse specialist komt met alternatieve theorie over crash MS804

Terwijl iedereen uitgaat van een terroristische bomaanslag, heeft Mike Vivian, voormalig hoofd vliegoperaties bij de burgerluchtvaart in Engeland, een andere theorie. Hij vreest dat een lid van de crew betrokken is bij de crash van vlucht MS804 in de Middellandse Zee.

thbe

Vivian denkt er sterk aan dat dat iemand op het vliegtuig of de luchthaven geholpen heeft bij de ramp. Dat zegt hij in Good Morning Britain, een programma op de Britse zender ITV. “Het is een grote bezorgdheid. Ik denk dat het niet onbelangrijk is dat veel luchthavenmedewerkers in Parijs hun badge zijn verloren door radicalisering. We moeten ons de vraag stellen hoe ze er ooit aan geraakt zijn en of de screening van het personeel voldoende is.”

In Frankrijk spitst het onderzoek zich alvast toe op het luchthavenpersoneel. De Fransen zijn vastbesloten om het leven van iedereen die in de buurt van het EgyptAir-toestel is geweest, binnenstebuiten te keren. Op Charles de Gaulle werken zowat 86.000 mensen. Toen die vorig jaar allemaal werden doorgelicht, werden de veiligheidspassen van 70 van hen ingetrokken, omdat gevreesd werd dat ze konden radicaliseren.

Kaping

Griekse militaire bronnen hadden eerder al gemeld dat het vliegtuig enkele bruuske bewegingen maakte, waardoor het zeer snel begon te dalen. Daarom is het voor Vivian niet uitgesloten dat er een soort van overname van controle plaatsvond in het vliegtuig, en meer bepaald in de cockpit. Dat zou kunnen wijzen op een kaping. Hij acht die kans groter dan dat het vliegtuig werd neergehaald door een bom aan boord. “Hoewel de veiligheidsmaatregelen in cockpits veel strenger zijn geworden sinds 9/11, zijn ze niet helemaal veilig.”

Er circuleren ook andere mogelijke theorieën, waarbij men zich baseert op het verleden.

Zelfmoord van piloot

© EPA

Het zou niet de eerste keer zijn dat een piloot zijn passagiers meesleurt in de dood. In 1999 stortte een vliegtuig van EgyptAir neer in de Atlantische Oceaan. De Boeing 767 was vanuit New York onderweg naar Caïro. Uit Amerikaans onderzoek bleek toen dat één van de piloten de Boeing 767 moedwillig liet crashen. Toch blijven de Egyptische autoriteiten volhouden dat het toen om een mechanisch probleem ging.

En vorig jaar nog pleegde de copiloot van een Airbus A320 van Germanwings zelfmoord door met zijn vliegtuig tegen een bergwand te vliegen. Andreas Lubitz doodde zo ook 149 andere passagiers. Onderzoekers zullen de achtergrond van de piloten aandachtig bestuderen, want ook een zelfmoordaanslag is dus niet uitgesloten.

Terroristische aanslag

Als een terroristische groepering verantwoordelijk zou zijn voor de crash, dan zou dat op verschillende manieren kunnen gebeurd zijn. Zo zou het Russische passagiersvliegtuig dat op 31 oktober 2015 crashte in de Sinaï-woestijn neergehaald zijn door een bom. Die bom zou aan boord gesmokkeld zijn op de luchthaven van Sharm el-Sheikh, waar het vliegtuig opsteeg. Als dezelfde methode werd toegepast voor de MS804, dan zou de bom aan boord kunnen geraakt zijn op de luchthavens van Parijs, Caïro of een van de andere plaatsen waar het vliegtuig recent was, waaronder Tunis en Asmara, de hoofdstad van Eritrea.

De onderzoekers zullen de beelden van de beveiligingscamera’s op de luchthaven in Parijs nadrukkelijk bekijken, om te zien of er een bepaald wapen of explosief op het vliegtuig werd gesmokkeld.

Het kan ook dat het vliegtuig werd neergeschoten door raketten vanop de grond. Dat gebeurde met de MH17 van Malaysia Airlines, die in 2014 crashte in Oekraïne.

Donald Trump twijfelt niet

Volgens Republikeins presidentskandidaat Donald Trump is de oorzaak duidelijk. “Wie denkt dat het vliegtuig niet uit de lucht werd geblazen, heeft het 100 procent mis.”

Hoewel de Airbus A320 een perfect verleden heeft wat de veiligheid ervan betreft, wordt ook een mechanisch defect niet uitgesloten.

MEER OVER DE VLIEGTUIGCRASH »