Vliegtuigcrash: “terrorisme meest waarschijnlijke piste”

Print
Vliegtuigcrash: “terrorisme meest waarschijnlijke piste”

Foto: EPA

Het wordt steeds meer aannemelijk dat een bewuste menselijke handeling aan de oorzaak ligt van de crash van het passagiersvliegtuig van EgyptAir in de Middellandse Zee. De Franse regering houdt officieel nog alle opties open, maar de Egyptische overheid stelt dat “terrorisme waarschijnlijker is dan een technische fout”. Ook experts menen dat een technisch defect “weinig waarschijnlijk” is.

Afgelopen nacht verdween vlucht MS804, die was opgestegen in Parijs met Egypte als bestemming, plots van de radar. Er werd een grote zoekactie op poten gezet in het vermoedelijke crashgebied in de Middellandse Zee. Donderdagmiddag werden objecten aangetroffen die vermoedelijk afkomstig zijn van het vliegtuig. "Het wrak van het neergestorte vliegtuig is gevonden", heeft Ahmed Adel, de vice-president van EgyptAir, ondertussen verteld in een gesprek met CNN. Over de oorzaken van de crash heersen er nog veel twijfels.

Vier mogelijke hypotheses

Volgens de Britse luchtvaartexpert Paul Charles moeten we rekening houden met vier mogelijke hypotheses. Als eerste schuift hij een aanslag naar voren: namelijk dat iemand iets aan boord van het toestel heeft gebracht en dat het in volle vlucht geëxplodeerd is. In dat geval zitten we volgens Charles met een ernstig veiligheidsprobleem wereldwijd.

Een andere mogelijkheid is een terroristische aanslag vanop de grond, net op het moment dat de Airbus het Egyptische luchtruim binnenvloog. Verder sluit hij ook een fout van de piloot of een technisch probleem niet uit.

“Terrorisme waarschijnlijker”

Vliegtuigcrash: “terrorisme meest waarschijnlijke piste”
Sherif Fathy Foto: AFP

Op een persconferentie gaf de Egyptische minister van Burgerluchtvaart Sherif Fathy toe dat “terrorisme waarschijnlijker is dan een technische fout” als oorzaak van de crash. “Als je de situatie grondig analyseert, kom je tot die conclusie ja.” Fathy sluit echter een technisch defect als oorzaak nog niet helemaal uit.

De Franse premier Manuel Valls zegt dat voorlopig “geen enkele theorie uitgesloten kan worden” in het onderzoek naar de verdwijning. “We staan in contact met de Egyptische autoriteiten”. De Franse president François Hollande herhaalde even later op een andere persconferentie die woorden.

De Russische geheime dienst FSB beaamt wat de Egyptische minister zei. Meer zelfs: “Alles wijst erop dat een terreurdaad is”, zegt Alexander Bortnikov aan het Russisch persbureau Interfax. “Wij roepen iedereen, inclusief de partners in Europa, op om iedereen die voor deze terreurdaad verantwoordelijk is, op te sporen.”

“Technisch defect onwaarschijnlijk”

Luchtvaartexpert Luk De Wilde vindt de piste van een technisch defect eerder onwaarschijnlijk. “Het toestel vloog ongeveer 11.000 meter boven de grond toen het van de radar verdween. Het zou zeer uitzonderlijk zijn dat zich dat moment plots een defect zou voordoen.”

Ook Richard Quest, luchtvaartspecialist bij CNN, heeft er zijn twijfels bij dat er een defect zou opduiken in een vliegtuig dat op volle kruissnelheid is. “Dat is normaal gezien de veiligste periode”, zegt hij. “Vliegtuigen vallen niet zonder reden uit de lucht. Zeker niet als ze op 11.000 meter hoogte vliegen.”

“Rare bewegingen”

Volgens de Griekse minister van Defensie, Panos Kammenos, maakte het vliegtuig “rare bewegingen” in de momenten voor de crash. “Het toestel maakte plots twee scherpe bochten.” Kammenos verklaarde ook nog dat het toestel 22.000 voet of ruim 6.700 meter naar beneden gevallen is, alvorens van de radar te verdwijnen.

Vliegtuigcrash: “terrorisme meest waarschijnlijke piste”
Panos Kammenos Foto: REUTERS

“Het beeld dat wij hebben is dat het vliegtuig zich om 0.37 uur GMT 10 à 15 mijl in het Egyptische luchtruim bevond, en een bocht van 90 graden naar links heeft uitgevoerd”, aldus Kammenos tijdens een persconferentie.

“Daarna volgde een bocht naar rechts van 360 graden. Tijdens die twee manoeuvres daalde het van 37.000 voet naar 15.000 voet. Toen het zich op een hoogte van 10.000 voet bevond, verdween het toestel van de radars.” Kammenos zegt contact gehad te hebben met zijn Egyptische ambtgenoot.

Incident in cockpit?

Luchtvaartdeskundige Paul Charles verklaart aan BBC dat er zich mogelijk een incident heeft voorgedaan in de cockpit van het vliegtuig. Hij zegt dat op basis van de nieuwe gegevens dat de Airbus vreemde bewegingen zou hebben gemaakt voor het neerstorten.

Kaping

Het is niet het eerste incident met een vlucht van EgyptAir. Op 29 maart werd een vlucht vanuit Caïro gekaapt en omgeleid naar Cyprus. De kaper beweerde een bomgordel te hebben, maar achteraf bleek dat hij ongewapend was. Na een gijzeling van 6 uur gaf de man zich over.