60 studenten communicatiemanagement bezoeken 40 Londense bedrijven

Print

Foto: Herve Van de Weyer

Hasselt-Centrum

Hasselt - Van 17 tot 20 mei verblijven 60 studenten Communicatiemanagement in Londen. Ze bezoeken er meer dan 40 bedrijven en nemen deel aan 15 culturele activiteiten. Onder meer een bezoek aan Google Londen, Facebook Londen, Edelman PR en Flanders House staan op het programma. De studiereis biedt de studenten de mogelijkheid om kennis te maken met de Londense bedrijven en om hun internationaal netwerk uit te bouwen.

De opleiding Communicatiemanagement van Hogeschool PXL heeft een sterke traditie op het gebied van internationalisering. Herve Van de Weyer, opleidingshoofd: “Elk jaar gaat 20% van de studenten uit het derde jaar naar het buitenland , om te studeren en/of om stage te lopen. Wij vinden het als opleiding belangrijk dat de studenten een buitenlandse ervaring opdoen. En wij helpen hen daarbij.” Precies daarom gaat de opleiding met de studenten van het tweede jaar op studiereis naar Londen. “Elke student moet minstens vier bedrijven bezoeken en deelnemen aan 2 culturele activiteiten. Opvallend daarbij is dat de studenten zelf moeten instaan voor het leggen van de contacten met de bedrijven.” Studenten zoeken dus zelf bedrijven op die ze interessant vinden. Ze nemen contact op met het bedrijf en ze zorgen dat ze minstens 6 andere studenten mee kunnen nemen. Elk bedrijfsbezoek heeft één groot onderwerp: hoe pakt het Londens bedrijf de communicatie aan? Herve Van de Weyer: “De bedrijven in Londen staan soms mijlenver voor op het implementeren van nieuwe communicatiemiddelen. Studenten voelen hier dat communicatie leeft. En steeds evolueert. Ze doen als het ware aan trendwatching. En dat kunnen ze nadien toepassen in de opdrachten van de opleiding.”

Google en Facebook

Ook dit jaar prijken er weer enkele kleppers op de agenda: Google Londen, Facebook Londen, Edelman PR, Ogilvy, Born Social, om er maar enkele te noemen. De studenten worden onder meer ook ontvangen op Flanders House. De studenten zijn alvast bijzonder opgetogen over het bezoek. Gert Vandermeulen, student Communicatiemanagement: “Het is heel fijn om de bedrijven te bezoeken en om actuele informatie over ons vakgebied te krijgen. Je beseft heel goed dat je alert moet blijven, dat je trends moet opvolgen,… Kortom, je moet passie tonen voor het vakgebied én je moet een netwerk uitbouwen. Deze studiereis drukt ons met de neus op de feiten. Als je het wil maken in de communicatiewereld moet je een goede basis leggen tijdens de opleiding. De studiereis helpt ons daar bij.” Heel wat van de studenten krijgen hier ook de smaak te pakken om volgend academiejaar in het buitenland te gaan studeren of stage te lopen. Herve Van de Weyer: “Tijdens onze vierdaagse studiereis worden we ook ontvangen in bedrijven waar oud-studenten werken. Die studenten hebben hun stage in Londen gedaan en zijn daarna aan de slag gegaan in Londen. Wij brengen onze studenten in contact met die oud-studenten en proberen zo het pad te effenen om naar het buitenland te gaan. Met andere worden: wij maken van Limburgers wereldburgers.”

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio