© Photo News
Helft communicatie hulpdiensten tijdens aanslagen liep fout
Tijdens de aanslagen op 22 maart hadden de hulpdiensten grote moeite om met elkaar te communiceren. Door overbelasting en fout gebruik van het Astrid-netwerk ging de helft van de oproepen tijdens de piekperiode verloren.
Dat de communicatie op 22 maart niet optimaal verliep, was al eerder duidelijk geworden. In de onderzoekscommissie die de aanslagen onderzoekt, bevestigde Marc De Buyser, directeur-generaal van het Astrid-netwerk, de moeilijkheden. Op de dag van de aanslagen hadden gebruikers van Astrid de grootste moeite om op het speciale communicatienetwerk voor de hulpdiensten te geraken.
Tijdens de piekperiode in de voormiddag van 22 maart, ging maar liefst de helft van alle communicatievragen verloren. In totaal ging het om 8.000 oproepen van brandweerlui, politiemensen en medische hulpverleners die nooit op het netwerk geraakten.
Extra capaciteit
Volgens De Buyser lag dat enerzijds aan overbelasting. Zo kregen de masten in de buurt van de aanslagen tot tien keer meer verkeer te verwerken dan op normale dagen. “In het verleden werden onze vragen om een grotere capaciteit telkens afgewezen door Defensie, dat een aantal frequenties met ons moet delen. Na de aanslagen is afgesproken dat we extra frequenties kunnen gebruiken, samen met Defensie. We gaan ook een extra satellietwagen kopen die sneller ter plaatse kan zijn dan de extra mast die we hebben opgezet op 22 maart in het Jubelpark.”
Rode knop
Anderzijds wees De Buyser op problemen bij het gebruik van de radio’s van de hulpdiensten. “Dat heeft te maken met opleiding en sensibilisering van het personeel. De regel tijdens crisissen is dat je bijvoorbeeld niet individueel communiceert, maar in groepsgesprekken. Toch hebben op de dag van de aanslagen 1.000 individuele communicaties plaatsgevonden. Dat neemt meer capaciteit in beslag.”
“Bovendien moet je de knop van de radio ingedrukt houden als je op het netwerk wil geraken. Op het moment dat er overbelasting is, beland je in een wachtrij. Vanaf het moment dat je de knop lost, gaat de oproep verloren en kom je achteraan in de rij te staan. Van de 8.000 oproepen die niet doorkwamen, hebben 7.000 de knop gelost. Dat heeft te maken met goede afspraken. Wij beheren het netwerk, de opleiding is niet onze taak.”
Hoofdpunten
Ondanks staking pronkt Proxy Delhaize Bolderberg met volle rekken, maar de klanten blijven weg
Dagelijks ruim twee incidenten op bussen van De Lijn in Limburg
“Ontsla elk jaar de 10 procent slechtste werknemers”: de brulaap waar ooit ook Vlaamse bazen mee dweepten, heeft afgedaan
Cindy (37) beviel in de auto aan Ikea: “Mijn man ving haar op en legde haar op mij”
Beste van Plus
Lees meer
“Ontsla elk jaar de 10 procent slechtste werknemers”: de brulaap waar ooit ook Vlaamse bazen mee dweepten, heeft afgedaan
Kernkabinet zit opnieuw samen over begrotingscontrole
Eva De Bleeker heeft nieuwe job, maar sluit ook terugkeer naar politiek niet uit
Zet je schrap voor 2 jaar hinder: een van de drukste snelwegknooppunten krijgt vanaf maandag een groot onderhoud