Populariteit Volkswagen krijgt klap

Print
Populariteit Volkswagen krijgt klap

Foto: AFP

De verkoop van nieuwe wagens in Europa heeft in april opnieuw het niveau van voor de crisis bereikt. Maar daar konden niet alle merken van profiteren: het marktaandeel van Volkswagen staat op het laagste peil in vijf jaar.

Dat blijkt uit cijfers van sectororganisatie ACEA.

In totaal werden er in april in de Europese Unie 1.273.733 nieuwe wagens ingeschreven, het hoogste aantal in zeven jaar toen de financiële crisis uitbarstte. Tegenover april 2015 steeg de autoverkoop met ruim 9 procent. Al 32 maanden op rij gaat de autoverkoop in Europa in stijgende lijn.

Volkswagen blijft met 152.000 stuks het best verkochte automerk, maar ziet zijn marktaandeel wel dalen voor de achtste maand op rij. De reputatie van het Duitse merk kreeg klappen na het uitstootschandaal. Het marktaandeel van Volkswagen ligt voor de eerste vier maanden op 23,9 procent, het laagste niveau sinds 2011.

De merken die hun marktaandeel wel zagen stijgen zijn BMW, Mercedes en Fiat.