© HBvL

Protocol op Daydream: "'Beuken' met een toegankelijk randje"

Jorik van de Pol stond mee aan de wieg van Protocol. Het dance-label breidt uit en ze zien de toekomst rooskleurig: "We komen net op stoom. We moeten naar de toekomst kijken en proberen ons te blijven onderscheiden." En dat het er goed uitziet voor de Nederlanders wordt bevestigd door affiches van dancefestivals wereldwijd. Na Daydream dit weekend, staan Tomorrowland Brasil en Sziget als volgende stops gepland.

heve04

Er lijkt geen einde te komen aan het talent uit Nederland; Nicky Romero, Afrojack, Tiësto, om er enkele te noemen. "We hebben heel sterk water, vandaar zoveel talent. Nee, hoor!", lacht van de Pol. "Maar er zit wel een verklaring achter. Heel veel DJ's beginnen in Nederland te draaien. Daardoor is het publiek heel verwend, en ook wat verveeld. Als je in Nederland begint, en je krijgt daar de mensen los dan weet je dus zeker dat je goed zit in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Daar leg je maar wat vets op, en ze gaan onmiddellijk helemaal los. Dus eigenlijk is Nederland een hele goede, hele harde leerschool. Nederlanders zijn heel nuchter, van 'doe maar normaal'".

Hard werken dus, en dat beperkt zich bij het platenlabel niet tot goede muziek. "Wij werken rond het hele verhaal. Alles draait om een goede plaat natuurlijk, maar het is ook erg belangrijk dat een artiest ook écht een artiest is. Leuk op beeld, kan leuk draaien. Je moet iets te vertellen hebben. Achter je product staan, niet kopiëren. En als ie nog een beetje kan dansen tijdens het draaien, is het helemaal leuk!" Of ze dan ooit al iemand op danscursus hebben moeten sturen? "Nee, zo erg is het niet", lacht hij onze vraag weg. "Maar we hebben wel jongens die heel erg gespannen zijn, ze staan heel erg stil. En tijdens de livestreams is dat niet leuk om naar te kijken. Achteraf bekijken we de beelden dan eens met de artiest en evalueren we wat beter kan."

Ze hechten er zoveel belang aan omdat het de band met het publiek versterkt. "Get connected, dat is voor ons heel belangrijk. Dus naar het publiek kijken als je draait, die connectie maken. En dat heeft ook met sociale media te maken. We proberen de fans te betrekken, zodat ze bij de 'Protocol-family' horen. Dat gaat heel ver, sommige Japanse fans van Nicky Romero nemen dezelfde tattoo's als hem. Daar doe je het voor, die fans leven voor onze muziek."

Met zo'n toegewijde achterban gaat het hen voor de wind. Maar volgens van de Pol kan het nog veel beter. "We komen net op stoom. We moeten naar de toekomst kijken en proberen ons te onderscheiden." En dat doen ze door muziek te maken "om op te beuken maar met een toegankelijk randje". Zowel clubplaten, maar ook vernieuwend werken en niet te snel willen gaan. "We gaan conceptueel met platen om. Maximum 1 à 2 keer per maand releasen we iets nieuws. Zo is er tijd om het hele verhaal te vertellen. Ook aandacht besteden op sociale media aan het art work, en de opnames in de studio, we nemen misschien eens een akoestische versie op,... En dat delen we dan allemaal met de fans. Zo kunnen we die band weer versterken en de 'Protocol-family' hechter maken."

Bekijk alle video's van 'Mieke Danst'