Carl Huybrechts

Glammertime

Glammertime

Foto: HBVL

Zoals u weet, als het goed is zeggen we het ook. Na tien minuten in de eerste aflevering was ik al fan: ‘Glammertime’, maandag op VIER. ‘t Is een jong, snel, geestig en vooral pretentieloos programma. Echt Woestijnvis. ‘Glammertime’ serveert binnen- en buitenlands nieuws uit de entertainmentwereld op een bedje van lichte ironie en gedrenkt in een oneerbiedige saus. Het gaat verbazend goed vooruit bovendien, dankzij de vele snedige rubriekjes. Twee nieuwe meisjes, Annelore De Donder en Marijke Respeel, maken reportages en ze hebben niets van wat echte tv-vrouwtjes wél hebben: streken, maniertjes, zelfingenomenheid. Ze zijn heel gewoon en een beetje onhandig. Annelore deed een Hollywoodinterview en vroeg aan Matthias Schoenaerts of hij bij het spelen van broeierige seksscènes last had van erecties. Dat wilde ik ook wel ’s weten, want als ik broeierige seksscènes speel is het nog iedere keer prijs.

Marijke bezoekt BV’s thuis, de eerste was Pat Krimson. Over de man wordt in televisieland wel eens schamper gedaan, maar ik verzeker u dat deze Zonhovenaar live een bijzonder vriendelijke en innemende man is én bovendien zeer bescheiden. ‘Glammertime’ gebruikt grappige en/of interessante boventitels om een en ander te duiden. ‘Patje heeft geen manager, hij doet al zijn boekingen zelf’, bijvoorbeeld. En toen Marijke in zijn gigatuin op de grasmaaier rondscheurde verscheen ‘het maaiseizoen loopt, bij ideale weersomstandigheden, van maart tot oktober.’

In de rubriek Showbizznieuws zullen we wellicht iedere week op de hoogte gebracht worden van de nieuwe zwangerschappen (van sommige mensen wil je toch liever niet dat ze zich voortplanten). We leerden ook dat Kirsten Janssens na de nieuwste breuk met Jan Kriekels haar kroost melk van den Aldi opgiet en dat Taylor Swift de best verdienende wereldster in 2015 was met 70 miljoen euro. De vrouwelijke commentaarstem voegde er droog aan toe: daarmee kan je 107 miljoen flessen melk van den Aldi kopen. Die commentaarstem blinkt uit in soberheid. Alsof  de beursberichten worden voorgelezen. Dat komt de humor zeer ten goede. Het kan helaas ook anders op VIER, denk maar aan Herman ‘Marcske’ Verbruggen die wars van elk gevoel voor dosering in ‘Komen Eten’ alle veegjes uit de pan de vernieling in leest.

De jolige en charmante Karen Damen heeft natuurlijk ook een rol (haar contract met VIER rendeert optimaal aan de twee kanten). Ze legt bekende medemensen vragen voor die deze zelf hebben opgesteld. Een idee met potentie. Gilles De Coster, een voorbeeld qua taalbeheersing toch, gleed zonder het zelf te beseffen mee uit op Karens voluptueuze dialect. Antwerpenaren onder elkaar, u kent ze.

Annelore hoste nog rond op het Schlagerfestival in Hasselt. Ze had een lijstje met dingen die ze er persé wilde zien en alles kon worden afgevinkt: artiesten in een wit pak, fans met kledij refererend naar hun idool, polonaises, jolige dronken mensen die naar de camera zwaaien en cadeautjes die op het podium worden gegooid. Voor dat laatste kon ze bij de Romeo’s terecht. Die krijgen wel eens een zwevende vrouwenslip geoffreerd. “Gewassen toch?”, vroeg Annelore. “Nee hoor, dat ruik je”, vulde Chris Van Tongelen fijnzinnig aan. Het meest vieze wat Jan Smit ooit naar zijn voeten geslingerd kreeg was een leverworst. “Die kwam hard aan”, zei hij.