Artiesten spelen het spelletje van de dure tickets mee

Print
Artiesten spelen het spelletje van de dure tickets mee

Tien procent van de tickets van het Adele-concert gingen nog voor de officiële verkoop naar een commerciële partner Foto: AP

Hoe kan het toch dat tickets van grote concerten zoals dat van Adele deze week altijd zo snel uitverkopen? Dean Budnick en Josh Baron schreven er drie jaar geleden een boek over, maar de wetmatigheden die schuilgaan achter de ticketverkoop bij grote concerten zijn ook nu nog actueel zo bevestigt ook Stefan Esselens van Tele Ticket Service. “Artiesten creëren samen met de secundaire ticketaanbieders bewust schaarste.”

In ‘Ticket Masters: The Rise of the Concert Industry and How the Public Got Scalped’ leggen de twee auteurs haarfijn het hele mechanisme van de verkoop van concerttickets bloot. Niet veel consumenten weten het maar niet alle tickets die beschikbaar zijn voor een concert komen in het gewone ticketcircuit terecht. “Heel veel artiesten maken deals met firma’s die hun tickets exclusief aanbieden aan hun klanten. Daarnaast houdt de artiest zelf tickets achter voor de zogenaamde pre-sale via de fanclubs van de bands en voor het zogenaamde secundaire circuit”.

“Wat steeds vaker voorkomt, is dat artiesten tickets van hun eigen concert opeisen en die in een overeenkomst steken met een commerciële partner, " zegt Stefan Esselens van Tele Ticket Service. “Bij Adele was dat bijvoorbeeld Songkick, een applicatie voor ticketverkoop. Tien procent van de tickets van het Sportpaleis zijn op die manier bij Songkick terechtgekomen."

De presale voor artiesten hapt ook een stuk weg van het normale ticketbudget. “Steeds vaker houden grote artiesten een presale voor de fans voorafgaand aan de eigenlijke ticketverkoop. Je koopt eigenlijk je ticket samen met je lidmaatschap. Eigenlijk is het een verkapte manier om een hogere ticketprijs te vragen.'"

Tenslotte is er nog de herverkoop via het secundair circuit. “Ticketwebsites als Seatwave en Viagogo kopen massaal tickets op aan de normale prijs om ze pakken duurder te verkopen. Heel vaak maken artiesten op voorhand deals met dergelijke websites om zo zelf te kunnen profiteren van dat systeem. Bij het concert van Madonna in het Koning Boudewijnstadion was Viagogo zelfs één van de hoofdsponsors.”

De schrijvers van het Amerikaanse boek stellen dat er nog nauwelijks tickets overblijven als de gewone ticketverkoop start. Bij een concert van Justin Bieber in Nashville (VS) kwam nog maar 15 procent van de tickets in de open markt terecht. Stefan Esselens maakt zich sterk dat dit in het Sportpaleis veel minder het geval is. “Bij ons is het andersom: 85 procent van de tickets komt bij de 'gewone' fans terecht."

Dit weekend in Het Belang van Limburg: Gebruiken opkopers 'bots' om tickets te schrapen?

Lees hier de tips bij je volgende aankoop van concerttickets.