Fit & Gezond

Weight Watchers gaat puntensysteem herzien

Print
Weight Watchers gaat puntensysteem herzien

Foto: Shutterstock

Sinds maandag 30 november pakt Weight Watchers het anders aan. Het befaamde puntensysteem werd na 52 jaar gemoderniseerd. De reden? Het Amerikaanse afslankbedrijf wil duidelijk maken dat het veel meer aanbiedt dan zomaar een dieet maar ook een algemene, gezonde levensstijl promoot.

Het beroemde ProPoints-systeem maakt plaats voor SmartPoints. Die maken deel uit van het overkoepelend 'Feel Good'-programma dat rust op de drie pijlers eet, beweeg en leef. Dat betekent dat er vanaf nu wel rekening zal worden gehouden met gezonde vetten, goede koolhydraten en eiwitten. Het programma zal voortaan ook meer dan ooit focussen op beweging, want dat helpt mannen en vrouwen op weg om een gezonde levensstijl aan te leren.

“Gezond eten is meer dan punten tellen. Het programma wordt in die mate herzien zodat het beter past bij de nieuwe inzichten in de voedingswetenschap”, zegt de bedenker van het nieuwe systeem Gary Foster in een interview met de Nederlandse krant De Gelderlander. Olivier De Greve, hoofd van Weight Watchers Benelux, verduidelijkt dat dit nieuwe concept het verschil tussen voedingsmiddelen moet aantonen.

"De tijd dat we alleen focusten op wat er op ons bord kwam, is voorbij. Het verhaal is breder en móét breder worden. We willen mensen bewust maken van de verschillen tussen bepaalde producten. Foster legt het opzet duidelijk uit aan de hand van een concreet voorbeeld: een koekje van 100 kcal is niet hetzelfde als 100 kcal bonen", klinkt het. "Nieuw is dat we lichaamsbeweging stimuleren om af te vallen, maar ook om jezelf goed in je vel te voelen. Het is wetenschappelijk bewezen dat gelukkige mensen gezondere keuzes maken. We stappen dus af van de filosofie dat bewegen een middel is om extra voedsel te verdienen", zegt hij.

Voedingsdeskundige Patrick Mullie, verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel, zei in ‘De Ochtend’ op Radio 1 dat de vernieuwing een goed idee is. “Er zullen zeker veel mensen mee kunnen geholpen worden”, klonk het. Hij beschouwt de aanpak ook als een strategische, commerciële zet. Volgens hem wil Weight Watchers af van hun oubollige imago in de concurrentiële markt. “Obesitas vertegenwoordigt een enorme markt en de (gratis) concurrentie is groot. Sinds 2011 ging het minder goed met het bedrijf en er was een nieuw idee nodig.” Mullie voegt er tot slot nog de vier pijlers van een gezond leven aan toe: een gezond gewicht, niet roken, bewegen en meer plantaardige voeding eten.

Niet te missen