Brussels Airlines op de vingers getikt voor misleidende radiospot

Print
Brussels Airlines op de vingers getikt voor misleidende radiospot

Foto: BELGA

In oktober lanceerde Brussels Airlines het getrouwheidsprogramma “Loop”. In begeleidende radiospotjes klonk het dat daardoor met gespaarde punten gratis kan worden gevlogen, maar er wordt niet expliciet vermeld dat er nog taksen en andere toeslagen te betalen zijn.

Na een klacht oordeelde reclamewaakhond JEP dat er sprake is van een misleidende handelspraktijk. Het spotje zou stopgezet moeten worden, al is de campagne volgens Brussels Airlines intussen wel al afgelopen.

Met het getrouwheidsprogramma “Loop” kunnen meerdere personen vliegpunten verzamelen op eenzelfde rekening. Die punten kunnen worden omgewisseld tegen vluchten. “Zo kan je nog sneller gratis vliegen”, klonk het in een Nederlandstalige spot.

In de spots wordt telkens verwezen naar voorwaarden op een campagnewebsite, zoals het feit dat er onder meer nog taksen moeten worden betaald. Na een klacht vindt de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) toch dat de spot duidelijker had moeten zijn en dat “bij prijsvermelding van vluchten de belastingen, taksen en kosten inbegrepen dienen te zijn”.

Misleidend

De JEP is bijgevolg van mening dat de reclamecampagne in strijd is met het Wetboek van Economisch Recht en een verboden, misleidende handelspraktijk uitmaakt. De Jury vroeg dan ook dat de campagne aangepast of stopgezet zou worden.

Bij Brussels Airlines gaat men niet akkoord met het de beslissing, al neemt men geen verdere stappen omdat de actie al anderhalve maand geleden afliep. “We hebben altijd heel duidelijk gemaakt dat er voorwaarden zijn, en die worden ook duidelijk aangegeven bij het aanmelden op een website, wat nodig is”, stelt communicatieverantwoordelijke Geert Sciot. “We verkopen bovendien geen product maar een getrouwheidsprogramma. We vinden niet dat we te ver zijn gegaan”.