Fit & Gezond

Belgische campagne leert jongeren blijer te zijn met hun lichaam

Print
Belgische campagne leert jongeren blijer te zijn met hun lichaam

De gezichten achter de campagne: Louise De Bast, Stéphanie Vuylsteke , Sofie Van Speybroeck, Julie Debruyne, Chama Oulichki, Sabine Peeters en Joppe De Campeneere Foto: Instagram

Onder de titel en gelijknamige hashtag ‘#conqueryourflaws’ werkten Louise De Bast, Stéphanie Vuylsteke en Sofie Van Speybroeck, communicatiestudenten aan de Arteveldehogeschool Gent, een nieuw project uit rond een positief zelfbeeld bij jongeren. Ze werkten daarvoor samen met blogger Joppe De Campeneere en visagiste Sabine Peeters. Gezamenlijk doel? Jongeren helpen om verder te kijken dan hun onzekerheden.

Visagiste en auteur Sabine Peeters, al jarenlang begaan met de gevolgen van schoonheidsidealen en het belang van een gezond zelfbeeld, licht de campagne toe: “Het is leuk om te zien dat body positivity, het positief naar je lichaam en jezelf leren kijken, jongeren bezighoudt. De boodschap van deze campagne? Dat er altijd dingen zullen zijn aan ons lichaam waar we ons minder goed over voelen, kleine flaws die we niet zo graag zien. Maar die paar kleinigheden mogen niet zwaarder doorwegen dan ál onze positieve kanten: voortdurend vanuit een negatief perspectief naar jezelf kijken is een obstakel dat je moet leren overwinnen. Vandaar: #conqueryourflaws.”

Het campagnefilmpje, waarin drie jongeren hun onzekerheden blootgeven en overwinnen, en de bijbehorende hashtag zou jongeren moeten overhalen om meer dan alleen met woorden, ook met daden – of in dit geval: selfies – te tonen dat ze sterker willen zijn dan hun onzekerheden. Sabine Peeters: “Zelf zou ik onder die hashtag een ‘natuurlijke’ selfie posten. Dat doe ik trouwens regelmatig: dan draag ik geen make-up, verdoezel ik eventuele pukkels niet en ligt mijn haar niet in de plooi. Dat zijn foto’s waarmee ik wil zeggen: ‘Ik zit even niet helemaal goed in mijn vel, maar let op de pretlichtjes in mijn ogen: dit dipje krijgt mij niet klein.’ Ik vind het belangrijk om ook die momenten op sociale media te delen”.

Sabine Peeters, die momenteel aan een boek werkt over ‘jezelf beter voelen in je lijf’, is blij dat het onderwerp steeds meer gehoor vindt bij het grote publiek. “De awareness is er, er wordt veel over het onderwerp gecommuniceerd, in zowel traditionele als op sociale media. Dat is al een hele vooruitgang ten opzichte van zelfs nog maar een jaar geleden. De volgende stap voor ons land is onderzoek: bij het schrijven van mijn boek merk ik dat er in de States en zelfs bij onze noorderburen veel cijfermateriaal beschikbaar is over dit topic. In België ontbreekt gericht, grootschalig onderzoek. Ik zou bijvoorbeeld willen weten hoe tevreden onze jongeren nu echt zijn over hun lichaam, hoe ze in hun vel zitten, of ze iets aan hun lijf zouden willen veranderen en wat dat dan zou zijn.”

Niet te missen