“Belgen spenderen 350 miljoen euro aan Sinterklaascadeaus”

Print
“Belgen spenderen 350 miljoen euro aan Sinterklaascadeaus”

Foto: Jimmy Kets

De Belgen spenderen ongeveer 350 miljoen euro aan Sinterklaascadeautjes. Dat stelt een onderzoek van studiebureau WES bij 2.000 volwassen Belgen. Iets minder dan de helft van de Belgen (42 procent) koopt echter geen cadeaus.

Weinig verrassend: van de gezinnen met één of meerdere kinderen onder de zes jaar koopt bijna iedereen (90 procent) cadeaus. Is het jongste kind tussen 6 en 12 jaar, dan gaat het nog steeds om 86 procent van de gezinnen. Zelfs bij meer dan de helft (62 procent) van de gezinnen waar het jongste kind tussen 13 en 17 jaar oud is, komt de Sint nog langs.

Gemiddeld geeft de Belg volgens het onderzoek een bedrag van 70 euro per kind uit. Daaruit leidde WES af dat de Belgen in totaal meer dan 350 miljoen euro in de zak van Sinterklaas steekt.

Ouders en grootouders laten hun cadeaukeuze van verschillende factoren afhangen: in 88 procent van de gevallen laten de kopers zich leiden door de wensbrief van hun kinderen, 66 procent haalt informatie in de winkel, 68 procent via traditionele printreclame en 62 procent haalt info bij anderen. De ondervraagden lieten zich naar eigen zeggen minder leiden door radio- en tv-reclame en sociale media.

Ook de Sint heeft online winkelen ontdekt: 65 procent van de respondenten vergelijkt er winkels en prijzen, 1 op 5 koopt er ook effectief zijn cadeaus. Het merendeel van de (groot)ouders (78 procent) gaat echter nog steeds naar de winkel voor zijn aankopen.

Veel Belgen wachten lang om cadeaus te kopen: 1 op 10 moet in december nog nadenken over de aankopen, een kwart van de ondervraagden trekt pas in de slotdagen naar de winkel.