Coca Cola ligt onder vuur door dit kerstspotje

Print

Met de slogan ‘Open je hart’ wil Coca Cola een mooie kerstboodschap verspreiden in Mexico. Maar het bijbehorende filmpje stuit echter op het tegenovergestelde: beschuldigingen van racisme en neokolonialsme.

Het reclamespotje toont hoe een groepje blanke jongeren een liefdadigheidsproject opzet in een dorpje in de Mexicaanse provincie Oaxaca. “81,6 procent van de inheemse bevolking voelt zich benadeeld omdat ze enkel Spaans spreekt”, komt als inleidende info op het scherm. Vervolgens zien we hoe de jongeren met ijsbakken sleuren en gekoelde flesjes cola uitdelen aan de inwoners. ’s Avonds verlichten ze een kerstboom gebouwd met rode dopjes. “Stop met vooroordelen en deel”, luidt één van laatste boodschappen.

De commerciële strategie van het Amerikaanse bedrijf valt echter niet in goede aarde in Mexico, waar een alliantie van consumentenrechten- en gezondheidsorganisaties een klacht indient bij de overheid. “Dit is een rechtstreekse aanval op de waardigheid van de inheemse bevolking”, reageert woordvoerder Diane Turner. De Mixe-bevolkingsgroep, die in het filmpje wordt geportretteerd, kampt met heel wat gezondheidsproblemen. Obesitas is er een plaag en een rechtstreeks gevolg van de overmatige consumptie van frisdranken.

Coca Cola wil geen commentaar geven op de kwestie, maar de multinational blijkt toch gevoelig voor de zware beschuldigingen. Het bewuste reclamefimpje is sinds dinsdagnacht van het officiële YouTube-kanaal gehaald, maar circuleert nog in andere versies op het internet. Ook op Twitter blijft de hashtag #AbreTuCorazon verontwaardigde reacties opleveren, zoals "Geef de mensen hun land terug in plaats van een Coca Cola".