© HBvL

Staking bij Haven Genk is van de baan

De spontane staking die vorige week donderdag uitbrak bij Haven Genk, is van de baan. Alle medewerkers hebben maandag het werk hervat omdat de directie gesprekken heeft aangeknoopt met de vakbonden over het ontslag van een aantal arbeiders. Intussen wil Haven Genk zoeken naar bijkomende opdrachten. Zo wordt er voortaan dagelijks van en naar Antwerpen gevaren met een containerschip.

Vorige week werd Haven Genk geteisterd door een spontane staking. De directie had 5 arbeiders laten weten dat ze mogen vertrekken, aangezien een belangrijke opdracht voor de energiecentrale van E.ON in Langerlo zal wegvallen. Het personeel was het niet eens met de criteria op basis waarvan de beslissing werd genomen, en weigerde daarom het werk verder te zetten. Intussen zijn hierover toch gesprekken aangevat tussen de vakbonden en de directie. Die toenadering was voldoende om het werk te hervatten. Dinsdag gaan de onderhandelingen verder.

Haven Genk wil intussen niet bij de pakken blijven zitten. Het bedrijf wil inspelen op nieuwe opportuniteiten om het aantal opdrachten, en dus ook het aantal jobs, op peil te houden en zelfs te verhogen. In dat verband werd beslist om vanaf 1 december een dagelijkse afvaart met een containerschip van en naar Antwerpen te organiseren. “We geloven immers dat de invoering van de kilometerheffing een significante impact zal hebben op het vrachtvervoer op de as Antwerpen-Limburg-Duitsland”, zegt general manager Patrick Geerinck. “Met een hogere frequentie kunnen we via de binnenvaart niet alleen de kostprijs voor de transporteurs drukken, maar ook grote loten containers in één keer meebrengen uit Antwerpen en tijdelijk opslaan in onze terminal. Vervolgens leveren we de ladingen klokvast uit naar de klanten. Dit ‘road-meets-water-project’ is voor transporteurs heel interessant omdat ze nu voor de 100 kilometer tussen Antwerpen en Limburg evenveel tijd nodig hebben als voor de 300 volgende naar Duitsland, en wij dus voor enorme tijdwinst kunnen zorgen.”