VTM bestelt vijfde seizoen van ‘De Buurtpolitie’

Print
VTM bestelt vijfde seizoen van ‘De Buurtpolitie’

Foto: VTM

Het is vrij goedkoop om te maken, het is zo populair bij kinderen dat Ketnet ervan leegloopt én het trekt extra kijkers aan voor ‘VTM Nieuws’. Logisch dat VTM een vijfde seizoen bestelt van ‘De Buurt­politie’, het programma dat maar zieltjes blijft winnen.

Een man die met zijn auto tegen een muurtje rijdt omdat zijn hond “zot werd” van een hond in een andere auto. Nadien wordt hij betrapt op wildkamperen omdat hij zijn huisdier koste wat het kost wil terugvinden. Of een kapster die een oude dame in een rusthuis uit de weg wil ruimen door antivries door haar smoothie met perzik te mengen maar de verkeerde vermoordt. Dat waren gisteren de verhalen in ‘De Buurtpolitie’, een fictiereeks ‘gebaseerd op echte verhalen’ waarin ­acteurs politieagenten spelen die op hun job gevolgd worden door een cameraploeg.

De aantrekkingskracht is duidelijk: ‘De Buurtpolitie’ biedt een dik halfuur verstrooiing met een paar eenvoudige verhalen die genoeg prikkelen om te blijven kijken. Al was het maar om te weten wat er met de hond is gebeurd (die werd gevonden) en waarom die kapster plots een gifmengster werd (ze had geld nodig voor haar droom: een eigen kapsalon).

Toen ‘De Buurtpolitie’ op 3 februari 2014 van start ging, durfde niemand te voorspellen in welke mate die ‘echte verhalen’ zouden aanslaan. ‘De Buurtpolitie’ was de zoveelste poging van VTM om de avond stevig in te zetten, iets waar de VRT met Dagelijkse Kost en het onverslijtbare ‘Blokken’ al veel langer in slaagde. Met ‘De Buurtpolitie’ is dat gelukt: de reeks haalde dinsdagavond 568.333 kijkers en zit al weken op dat niveau.