© BELGA

“Softwareaanpassing en eventueel kleine technische aanpassing volstaan voor Belgische Volkswagens”

Een softwareaanpassing en eventueel een kleine technische aanpassing zullen volstaan voor de dieselwagens van het merk Volkswagen die in België betrokken zijn bij het schandaal met de sjoemelsoftware van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW). Dat heeft Sven Kunath, verantwoordelijk voor de verkoop van het merk Volkswagen in Zuid- en West-Europa, maandag gezegd in de bijzondere Kamercommissie over het dossier “dieselgate”. Volgens D’Ieteren Auto zal de terugroepactie minstens tot eind volgend jaar duren.

Voor de wagens uitgerust met 1,2 liter en 2,0 liter dieselmotor volstaat een softwareaanpassing om de wagens aan te passen aan de normen. De wagens uitgerust met een 1,6 liter dieselmotor zullen een software-update en een kleine technische aanpassing krijgen, zo luidt het. Zo’n software-update zal ongeveer een uur in beslag nemen, over de technische aanpassing is er nog geen precieze info. Het Duitse Wirtschaftswoche berichtte vorige week dat het zou gaan om “een sensor van 10 euro” die in de luchtfilter zou worden ingebouwd. VW wil dit vooralsnog niet bevestigen, de gesprekken met de bevoegde Duitse autoriteit (KBA) zijn hierover immers nog aan de gang.

Ophaaldienst en tijdelijke vervangwagen

Klanten met een betrokken wagen kunnen die kosteloos laten aanpassen en hebben recht op een vervangwagen. VW zal voor klanten die dit wensen ook aanbieden om de wagen thuis te gaan ophalen en weer terug te brengen na de ingreep, aldus Kunath. Kunath maakt zich ook sterk dat de aanpassing van de wagens geen gevolgen zal hebben op hun restwaarde. “Na de aanpassing zullen deze auto’s de normen voor 100 procent respecteren. Er zullen geen gevolgen zijn op langere termijn.” Ook op de prestaties van de wagens zou er geen impact zijn door de aanpassing.

Klanten zullen wel verplicht zijn om de aanpassingen te laten doen, ook al wensen ze dit niet. Zodra VW duidelijkheid heeft van de KBA, zal de autobouwer de betrokken klanten aanschrijven om hun wagen binnen te brengen. Op de vraag wie binnen VW verantwoordelijk is voor het milieuschandaal, wilde Kunath alleen kwijt dat de onderzoeken aan de gang zijn. “We moeten evenwel onze bedrijfscultuur in vraag stellen”, aldus Kunath. “Daar gaan we ook aan werken.”

Midden september brak het schandaal uit, waarbij VW sjoemelsoftware in dieselwagens installeerde, die de emissiewaarden van stikstofoxiden manipuleert. De emissiewaarden kwamen onder testomstandigheden daardoor een stuk lager uit dan tijdens reële verkeerssituaties. VW heeft alleen al voor de technische maatregelen 6,7 miljard euro opzij gezet.

Terugroepactie tot eind volgend jaar

De omvangrijke terugroepactie die er zal komen voor de VW-dieselwagens zal zeker tot eind volgend jaar in beslag nemen. Zowat 320.000 wagens zijn betrokken in België, wereldwijd zijn dat er ongeveer 11 miljoen.De terugroepactie die georganiseerd zal worden, is een obligate recall. Klanten die toch weigeren hun wagen binnen te brengen riskeren sancties, maar hun auto kan wettelijk niet uit het verkeer worden genomen.