Seks & Relaties

‘Je hoeft geen slet of player te zijn om chlamydia te krijgen’

Print

Sensoa, het Vlaamse expertisecentrum voor seksuele gezondheid, focust in haar nieuwe campagne ‘Share love, geen soa’ op jongvolwassenen binnen een relatie. Het condoom wordt bij hen geregeld - zonder testen - weggelaten, waardoor soa’s zoals chlamydia kunnen rondgaan. Men roept jongeren daarom op om zich te laten testen. Ook aan artsen wordt gevraagd om het gesprek aan te knopen.

De nieuwe campagne richt zich in de eerste plaats op jongvolwassenen, tussen 18 en 35 jaar. ‘Het typische relatiepatroon bij hen is dat ze vaak opeenvolgende relaties hebben, kort of lang. Als de relatie serieus wordt bevonden, laat men het condoom weg. Op dat moment worden eerder opgelopen soa’s doorgegeven’, zegt woordvoerder Boris Cruyssaert.

Daarbij wordt chlamydia als voorbeeld aangehaald, dat bij een op twintig jongvolwassenen voorkomt. Wie besmet raakt, heeft vaak geen symptomen, maar wie er lang mee rondloopt, loopt wel het risico op verminderde vruchtbaarheid.

‘Er is nog steeds een groot taboe op soa’s. Uit onderzoek blijkt ook dat studenten denken dat testen enkel nodig is voor mensen met veel wisselende seksuele contacten. We roepen jongeren daarom op om zich te laten testen, vooraleer het condoom wordt weggelaten’, vervolgt Cruyssaert.

Ook artsen, gynaecologen en andere zorgverstrekkers wil men aanspreken over de gevaren van besmetting binnen relaties. ’Als de patiënt zegt een vaste relatie te hebben, achten sommige artsen een test niet meer nodig. We willen artsen en gynaecologen vragen toch het gesprek aan te gaan en een test voor te stellen’, vervolgt Cruyssaert. Een reclamecampagne op onder meer bussen, fietszadels en uitgedeelde condooms moeten jongeren ook over de streep trekken.

Sensoa gebruikt in haar slogans het woord ‘slet’ en ‘player’ voor jongens en voor meisjes die veel wisselende seksuele contacten hebben. Op de vraag of dat niet stigmatiserend is, klinkt het dat de campagne bij jongeren werd getest en dat er geen problemen werden opgemerkt.

(belga)

Niet te missen