Vakantie

Vliegtuigtickets voor een prikje: de ‘prijsfoutjes’ van het net

Print
Vliegtuigtickets voor een prikje: de ‘prijsfoutjes’ van het net

Archiefbeeld. Mexico, Tulum. Foto: Frans Lemmens

Uit recente cijfers van Google Trend blijkt dat het aantal foutieve prijzen voor vliegtuigtickets online verviervoudigd is ten opzichte van 2010. Zulke error fares, of prijsfoutjes, worden razendsnel opgespoord door reizigers, die zichzelf een retourreis naar de Verenigde Staten of Honolulu boeken voor minder dan 250 euro.

Wie een spotgoedkoop vliegtuigticket op de kop wil tikken, hoeft anno 2015 niet ver meer te zoeken. Websites zoals Flynous.com en Secretflying.com signaleren tot tien verschillende error fares - en kortingen - per dag. Van Duitsland naar Honolulu en ook nog eens terug voor 517 euro? Dat is geen enkel probleem. Voor minder dan 230 euro naar de Verenigde Staten? Moet kunnen.

Ook Twitteraccounts publiceren stunttarieven, al zijn het vaak open jaw tickets: retourtickets waarmee reizigers vanaf een andere bestemming terugvliegen dan van waar ze zijn aangekomen. Maar ook wie een enkele reis wil boeken of een normale retour, heeft bijzonder veel keuzemogelijkheden.

De verkeerde komma

Vliegtuigmaatschappijen zijn uiteraard niet blij met de toename van error fares op het internet, maar vaak liggen zij zelf aan de oorzaak van het probleem. Zo werd er een komma verkeerd geplaatst of vergat iemand de brandstoftoeslag toe te voegen in het ticketsysteem.

En ook al kan de vliegtuigmaatschappij een foutieve boeking aanvechten, in de praktijk kiezen ze er vaak voor om de zaak te laten rusten. Het vermijden van negatieve publiciteit en imagoschade staan immers nog steeds centraal.

Verschillende vliegtuigmaatschappijen beschouwen error fares bovendien niet als een prangend probleem. ‘Het gaat om een heel klein percentage dat bijna gratis op een vliegtuig kan stappen. Daar gaan wij onze reputatie niet voor op het spel zetten’, aldus een ingewijde.

Zes miljoen euro verlies

Dat het probleem niet prangend is, wil niet zeggen dat het geen enorm verlies kan opleveren voor de luchtvaartmaatschappij. Zo boekten 2.000 reizigers in 2006 een reis in businessclass van Toronto naar Cyprus voor 35 euro in plaats van 3.500 euro. Totaal verlies voor Alitalia: zes miljoen euro.

Niet te missen