Nieuwe Tesla is opmerkelijke SUV

Print

Elon Musk stelde de Tesla X voor in Fremont (Califonië). Foto: AFP

Het elektrisch automerk Tesla heeft dinsdagavond in Californië de Model X voorgesteld. De eerste volledige SUV is de derde elektrische auto van het Amerikaanse merk, na de Roadster en de Model S. Opvallend zijn de vleugeldeuren.

Met een grote show in de Californische stad Fremont, nabij San Francisco, stelde Tesla-baas Elon Musk het nieuwe model voor. ‘Het is mogelijk elk type voertuig elektrisch te maken’, aldus Musk. ‘We hebben dat bewezen met onze sportwagen, met een berline, en nu gaan we het bewijzen met een SUV.’

Het is de eerste keer dat Tesla twee volledig elektrische automodellen produceert op hetzelfde moment. Volgens Musk zal het Model X, dat achteraan ‘vleugeldeuren’ heeft en tot 400 kilometer autonomie zou hebben, ongeveer 5.000 dollar meer kosten dan het Model S, dat vanaf 70.000 dollar start.

Tesla heeft al 32.000 bestellingen voor het nieuwe model. Dat moet de potentiële klantenbasis van Tesla uitbreiden van de relatief kleine markt van luxueuze sedans naar de veel grotere markt van SUV’s. ‘Tesla heeft nu een gezinswagen’, aldus analist Dan Dolev in de Los Angeles Times.

De lancering van de Tesla-SUV werd meermaals uitgesteld. Het nieuwe model werd in februari 2012 voorgesteld als concept en zou initieel op de markt komen in 2013. Dat werd nadien een eerste keer bijgesteld, naar eind 2014.

Tesla werkt ook aan een kleinere elektrische wagen, Model 3, die de helft zou kosten van het Model S.

Het bedrijf draaide vorig jaar een omzet van meer dan 3,2 miljard dollar, maar is nog niet winstgevend.

Tesla naar Vlaanderen?

De excentrieke Tesla-topman Elon Musk was vorige week nog op bezoek in België. Hij ontmoette toen onder meer Vlaams minister-president Geert Bourgeois en Antwerps burgemeester Bart De Wever.

Musk sloot niet uit dat zijn bedrijf op termijn naar Vlaanderen komt. ‘Op dit moment hebben we nog voldoende capaciteit in onze fabriek in Californië’, aldus Musk. ‘Maar we zijn ons er van bewust dat we op termijn ook moeten uitkijken naar meer lokale productie in Europa.’

Momenteel levert Tesla vanuit een distributiecentrum en eindassemblagefabriek in het Nederlandse Tilburg elektrische auto’s aan onder andere Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.