Mode

Dit vertellen modebloggers je niet

Print
Dit vertellen modebloggers je niet

Van een garderobe vol nieuwe kleren en eindeloos hippe evenementen afschuimen: het leven van modebloggers ziet er heel glamoureus uit. Maar niets is wat het lijkt, zo blijkt uit een studie van het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic die binnenkort verschijnt in de online krant Social Media + Society.

Voor de studie werden 760 foto’s op Instagram bekeken van 38 toonaangevende vrouwelijke modebloggers. Het opzet? Het contrast tussen de realiteit van het modewereldje en de mooie taferelen op hun kiekjes aanduiden.

Wat je online - ondanks fancy filters - niet ziet, is dat bloggers lange uren kloppen. Volgens de studie werkt een blogger tussen de 80 à 100 uur per week. Ze zijn ook continu bezig met het zoeken van een evenwicht tussen hun creatieve bezigheden en zakelijk denken. Dat laatste is vooral een must omdat ze een zo sterk mogelijk, eigen merk moeten uitbouwen. Dat moeten ze dan onderhouden om sponsors en fans blij te maken. Bloggers moeten er ook voor zorgen dat iemand net hen wil betalen voor hun prestaties, want er zijn veel concurrenten die hetzelfde gratis doen.

Op vakantie gaan is voor bloggers ook niet makkelijk. Als je een sterk merk op poten hebt gezet, is het riskant om van de radar te verdwijnen. Zo kan je immers fans verliezen. Zanita Whittington, de vrouw achter de blog Zanita Studio, kan erover meespreken. ‘Je moet altijd online zijn. Dat is het vreselijkste aspect van mijn job. Ik ben zeker dat het slecht is voor mijn mentale gezondheid’, zei ze eerder in een interview met modesite Refinery 29.

De foto’s en verslagjes die na al dat poseren en zakelijk puzzelwerk online verschijnen, geven extra stress. Het draait allemaal rond voldoende aandacht krijgen en deze te behouden. Zo is het cruciaal om het aantal likes en volgers op peil te houden en - in het beste geval - te vergroten. Daarom moeten bloggers zichzelf als het ware blijven heruitvinden en leren communiceren op verschillende online platforms. Ga je voor interactie met je fans? Gebruik je hashtags of niet en welke filter geeft de juiste sfeer weer? ‘Bloggen is een graadmeter geworden voor de veranderende aard van de consumentisme in het digitale tijdperk’, besluiten onderzoekers in The Atlantic.

Niet te missen