Laatste vlucht van de Vickers Wellington BJ876

Print

Neeroeteren

Maaseik - Op 1 augustus 1942 stortte in Neeroeteren een Vickers Wellington BJ876 van het 9de Squadron neer. Er stierven vier mensen in de crash en er was een overlevende, de joodse Sgt Harry Levy die later een boek schreef over zijn belevenissen tijdens WOII, 'The dark side of the sky'. De bemanning bestond uit de 21-jarige piloot Sgt William T. Hall, twee Canadese radiotelegrafisten, de P/O Wilfred Clarke en Sgt Alistair B. Martin (24), de 21-jarige staartschutter Sgt Robert G. Miller en Sgt Harry Levy. Ze vertrokken voor hun veertiende en meteen laatste opdracht die eindigde nabij Neeroeteren.

Op 28 april werd de Heemkundige Kring Wotra Neeroeteren gecontacteerd door Benny Ceulaers van 'Planehunters Recovery Team Belgium', een organisatie werkend onder de bevoegdheid van de Vlaamse Overheid. Ceulaers kreeg de vraag via een familielid van de 21-jarige piloot Sgt William T. Hall  voor meer inlichtingen over de omstandigheden rond het neerstorten van de bommenwerper.

Met deze basisinformatie startte ondervoorzitter Ronny Witting van Wotra zijn zoektocht naar het verhaal en de mogelijke crashsite van de bommenwerper. Uit gesprekken met ouderlingen van ons dorp werd al vlug de juiste plaats van de crash gevonden. Het was Gaspard Verheyen die het beeld vanuit zijn jeugdjaren nog duidelijk voor ogen kon halen. Hij kon zich nog exact herinneren hoe hij als 8-jarige knaap bij het wrakstuk aankwam en de hand van de piloot tussen de wrakstukken zag liggen. Een beeld dat voor immer op zijn netvlies gebrand bleef. Samen togen zij op pad en Gaspard wees de juiste plaats aan.

Op 3 mei begaven Arnaud Grispen, bekend numismaat met kennis van archeologische vondsten en opgravingen, en Ronny Witting zich op locatie. Verscheidene kleine fragmenten van het vliegtuig werden gevonden: kleine stukjes aluminium of koperen onderdelen, maar ook SA-munitie in een vergaande staat van ontbinding. Onder de belangrijkste items dient zeker vernoemd te worden de wijzerplaat met de vermelding: UP, FLAP, DEGREES en DOWN en de cijfers 0, 20, 40, 50, 60 en 70. Dit duidt tegelijk aan dat het om een onderdeel van een vliegtuig handelt. Andere opmerkelijke vondsten waren: de passer van de navigator, twee Engelse muntstukken (Penny), key gass pomp met jaartal 1942, een richtobject van de bommenrichter, enz. De vondstmelding werd geregistreerd bij de dienst Onroerend Erfgoed – Erfgoedonderzoeker Centrale Archeologische Inventaris.

Verder diepgaand onderzoek zal de belangrijkheid van deze vondsten moeten uitwijzen. Het verhaal is hiermee echter nog niet ten einde. Wat was er gebeurd met de enige overlevende, Harry Levy? Aan de hand van de boeken 'The dark side of the sky' van de hand van Harry Levy en 'De doodstraf als risico' van J. Bussels hebben we getracht de vluchtroute, het onderduikadres en verdere belevenissen te reconstrueren. Het domein De Kloesheuvel in Tongerlo van de familie Groenen, speelde hierin een voorname rol en bracht ons uiteindelijk op het spoor van de enige overlevende die nu nog steeds in blakende gezondheid verblijft in Leeds (UK). Dit vormt natuurlijk een uitgelezen kans om de laatste ontbrekende stukken van de puzzel in elkaar te laten vallen. Wie weet misschien mogen we ook wat dromen en denken aan een herdenkingsmonument ter ere van de gevallen slachtoffers, maar daarvoor is meer nodig dan alleen wat goede wil. Doorzettingsvermogen en de hulp van bevoegde instanties kunnen misschien soelaas brengen. Het volledige verhaal verschijnt in volgende uitgave van het 'Oters jaarboek' dat normaal in de maand november van dit jaar zal uitkomen.

Voor verdere informatie i.v.m. de werking van onze heemkundige kring verwijs ik gaarne naar onze vernieuwde website www.wotra.be.

Externe links

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio