Aldi gaat Spotify achterna

Print
Aldi gaat Spotify achterna

Foto: JAA

Er is een nieuwe speler opgedoken op de markt voor muziek-streaming via internet: Aldi Life. De dienst - die gekoppeld is aan supermarktketen Aldi - wil gebruikers voor 7,99 euro per maand onbeperkt naar muziek laten luisteren.

Aldi Life is reclamevrij en hoeft zelf geen overeenkomsten met muzieklabels af te sluiten omdat de streamingdienst handig samenwerkt met Napster, et Amerikaanse bedrijf dat in de jaren ‘90 als een van de eersten muziekdownloads breed toegankelijk maakte maar na verschillende rechtszaken voor auteursrechtenschendingen werd opgedoekt.

Om de nostalgische waarde van het merk Napster te benadrukken, prijst Aldi Life zichzelf aan als ‘powered bij Napster’ en om zich te onderscheiden van marktleider Spotify biedt de dienst geen gratis variant aan zonder reclame. De maandelijkse prijs (7,99 euro) blijft echter wel onder die van Spotify (10 euro).

34 miljoen muzieknummers

Aldi life maakt gebruik van de uitgebreide muziekbibliotheek van Napster. Volgens de Süddeutsche Zeitung gaat het om 34 miljoen muzieknummers en tienduizend luisterboeken.

Enkele maanden geleden lanceerde ook Apple zijn eigen streaming-muziekdienst Apple Music. Die bevindt zich momenteel nog in de proeffase.