Mama

Pop moet taboe rond menstruatie doorbreken

Print
Het Amerikaanse speelgoedbedrijf Lammily maakt poppen met realistische maten als antwoord op de immer slanke Barbie. Vanaf november is er een nieuwe kit beschikbaar in het gamma die het taboe rond menstrueren moet doorbreken.

Bij een pop kan je menstruatie-accessoires bestellen die op de site worden omschreven als ‘leuke manieren om de menstruele cyclus uit te leggen aan kinderen.’ In dat pakket (8,95 euro) zitten negentien gekleurde maandverbanden en een educatieve brochure waarin wordt beschreven wat er met je lichaam gebeurt tijdens je maandstonden. Daarbij zit ook een kalender om je cyclus in de gaten te houden en stickers om aan te duiden wanneer je ongesteld bent. Om dat alles completer te maken, heeft Lammily ook een gênant bedoelde video gelanceerd waarin het nut van de pop gepromoot wordt.

‘Meisjes krijgen ook in het echte leven hun maandstonden. Dat is een van de normaalste dingen in het leven. Het is helemaal niet eng’, zegt de bedenker van het speelgoed Nickolay Lamm in een interview met Time.

Het is niet de eerste keer dat het Amerikaanse merk het verschil probeert te maken in de speelgoedindustrie. Eerder bracht het poppen uit met verschillende huidskleuren en stickers met littekens, acné of cellulitis om kinderen met een andere teint en lichamelijke imperfecties het gevoel te geven dat ze ook meetellen.

Niet te missen