Fit & Gezond

Zo verlies je meer gewicht door te lopen

Print
Zo verlies je meer gewicht door te lopen

De truc om meer gewicht te verliezen is niet langer of sneller lopen, maar wel om je wekelijkse loopsessies slimmer aan te pakken. Dat zegt de bekende Amerikaanse marathoncoach Eric Orton, die er het boek ‘The Cool Impossible’ over schreef. Enkele tips.

Als je vindt dat je te weinig gewicht verliest, kan het helpen om het rustiger aan te doen. ‘Je hebt de wellicht de neiging om te hard te trainen’, zegt Orton aan het magazine ‘Time’. ‘Maar het is tijdens periodes van rust en herstel dat je lichaam zich weer opbouwt en ook dan verlies je gewicht. Dus als je hard getraind hebt, loop dan een week maar half zoveel dan gewoonlijk’.

Wil je toch intensiever trainen, wissel dan korte en snelle inspanningen af met wandelen of rustiger lopen. ‘Als je intensiteit wil opbouwen, probeer dan een heuvel op te lopen of te trainen op een treadmill’, zegt Orton. ‘’Heuvels vragen meer van je spieren en zorgen ervoor dat je intenser kan trainen, met minder impact’.

Niet elke looptocht moet snel en lang zijn. ‘Probeer het gemakkelijk te houden, zodat je ervan kan genieten’, zegt Orton. ‘Consequent en frequent lopen is het belangrijkst als je wil afvallen. Loop dus minder, maar vaker: ga vier of vijf keer een half uur lopen in plaats van drie keer per week 45 minuten’.

Probeer variatie te zoeken. ‘Daag je lichaam uit, zorg voor een element van verrassing. Ga je lopen in de fitness, probeer het eens in de natuur. En neem altijd een paar loopschoenen mee als je een nieuwe stad bezoekt’.

Combineer het lopen met andere sporten, zoals spieroefeningen of zwemmen. ‘Zwemmen is een heel goede activiteit om te combineren met lopen en zorgt ook voor een vorm van herstel, zoals een massage’.

Veel lopers luisteren naar muziek, maar Orton loopt liever zonder. ‘Ik hou van muziek, maar lopen is een moment waarop je je bewust moet zijn van je lichaam. Het is een moment van zelfreflectie, persoonlijke ontdekking en het kan zelfs een creatief proces op gang brengen’.

Investeer eventueel in een hartslagmeter. ‘Zo kan je jezelf monitoren en blijven verbeteren, zonder dat je te veel van jezelf vraagt’. Zorg er ook voor dat je loopkleding hebt voor alle weersomstandigheden, zodat een beetje regen je niet tegenhoudt.

Niet te missen