Lewis Hamilton moet opgaven

Sebastian Vettel en Ferrari zegevieren in Singapore

Print
Sebastian Vettel en Ferrari zegevieren in Singapore

Sebastian Vettel Foto: Ferrari

Sebastian Vettel heeft op redelijk eenvoudige wijze de GP van Singapore gewonnen, voor Daniel Ricciardo en Kimi Raikkonen. Wk-leider Lewis Hamilton moest opgeven.

Voor het eerst dit seizoen mocht er geen Mercedes van op de pole vertrekken maar wel Sebastian Vettel in de Ferrari. En die start verliep voor het grootste deel van het rijdersveld vlekkeloos, behalve voor Max Verstappen. De Nederlander geraakte niet weg van zijn startpositie en bleef stilstaan. Gelukkige voor hem konden de andere wagens hem ontwijken. De Nederlander kon vervolgens met een ronde achterstand echter wel de race aanvatten.

De ronden nadien gebeurde er weinig maar bij het ingaan van de veertiende ronde was het de eerste keer prijs. Felipe Massa kwam uit de pitlane en reed tegen Nico Hulkenberg. Meteen een eerste virtuele safety car, die nadien omgezet werd in een volwaardige safety car die op de baan kwam. 

Daarmee blijft een opvallende statistiek over de GP van Singapore overeind: tijdens iedere race die sinds 2008 in Singapore werd gehouden is de safety car op de baan gekomen. Die safety car zorgde er meteen ook voor dat Max Verstappen zijn ronde achterstand mocht inhalen. Onder een safety car mogen gedubbelde wagen zich immers ontdubbelen.

Slecht nieuws was dat dan weer voor Sebastian Vettel die zijn voorsprong van ruim zeven seconden weggeveegd zag worden. De baanmarshalls waren dan weer druk bezig om zoveel mogelijk brokstukken van de baan te vegen, waarna de race na enkele ronden achter de safety car opnieuw van start kon gaan.

Vettel, Ricciardo en Raikkonen reden weg van beide Mercedes-piloten en vormden een mooie kopgroep.

Vlak voor halverwege de race de nodige commotie bij Mercedes want problemen voor Lewis Hamilton. De Brit reed tot dan in vijfde positie maar verloor geleidelijk aan heel wat posities. Hamilton deed zijn beklag over een gebrek aan vermogen en amper enkele ronden later reed de Brit al buiten de punten.

Felipe Massa, die eerder in de race een aanrijding had met Hulkenberg, moest vervolgens opgeven. Hamilton vroeg dan weer over de boordradio of ze niet beter de handdoek gooiden om de motor te sparen, wat uiteindelijk ook gebeurde. Opgave dus voor Lewis Hamilton en een unieke kans voor Nico Rosberg om zijn achterstand in de wk-tussenstand te verkleinen.

En het bleef maar opgaves regenen want ook Fernando Alonso, die voor aanvang van de race nog hoopte om in de punten te finishen, moest zijn McLaren-Honda in de garagebox parkeren. Verstappen profiteerde dan weer optimaal van de uitvalbeurten. De Nederlander reed ondertussen als achtste rond, zij het wel met een pitstop minder achter zijn naam. Op versleten banden werd Verstappen opgejaagd door de wagens achter hem, waarna hij wijselijk besliste om binnen te komen voor een setje nieuwe banden.

Tijdens ronde 36 was er opnieuw commotie want een man stapte plots langs de zijkant over het circuit. “Er is een fan op het circuit!” riep raceleider Sebastian Vettel over de boordradio, waarna de safety car uit voorzorg op de baan kwam en bijna alle wagens hun laatste geplande pitstop afwerkten. De man die de safety car veroorzaakte stapte op zijn dooie gemakje langs de baan, waarna hij over de vangrail en tussen de omheining kroop om terug van het circuit te verdwijnen.

Spektakel bij de herstart want het rijdersveld zat erg dicht op elkaar. Heel wat inhaalacties kregen we te zien maar opvallend was de aanrijding tussen Jenson Button en Pastor Maldonado. De Brit reed de voorvleugel van zijn McLaren stuk tegen de Lotus van Maldonado. 

Ondertussen stormde Max Verstappen samen met teamgenoot Carlos Sainz doorheen het rijdersveld. Beide piloten maakten handig gebruikt van de fase na de safety car om op de superzachte band, de snelste van beide bandencompounds, heel wat plaatsen goed te maken. 

Bij McLaren-Honda ging het dan weer van kwaad naar erger want na Fernando Alonso moest ook Jenson Button met nog enkele ronden te gaan opgeven. Aan de leiding van de wedstrijd probeerde Sebastian Vettel ondertussen gecontroleerd de race uit te rijden en dit met een voorsprong van zo’n drie seconden op Daniel Ricciardo.

Anderhalve ronde voor het einde van de race kreeg Max Verstappen van het team de instructie dat hij teamgenoot Carlos Sainz moest voorbijlaten, waarop de Nederlander met een stevige “No !!!” antwoordde. Verstappen finishte ook als achtste, voor Sainz, en negeerde dus de teamorders van Toro Rosso.

Sebastian Vettel reed dan weer probleemloos de race uit en zette zo de GP van Singapore op zijn naam, zijn derde overwinning van het seizoen. Daniel Ricicardo (Red Bull) en teamgenoot Kimi Raikkonen vervolledigden het podium.

Nico Rosberg eindigde de race als vierde, waarmee hij in de wk-tussenstand twaalf punten inloopt op teamgenoot Lewis Hamilton. De Brit blijft echter met een ruime voorsprong aan de leiding staan (wk-stand).

Volgende week zondag vindt reeds de GP van Japan plaats, de veertiende race van het seizoen.

1.      S. Vettel    Ferrari    2:01:22.118    
2.      D. Ricciardo    Red Bull    +1.478    
3.      K. Raikkonen    Ferrari    +17.154    +15.676
4.      N. Rosberg    Mercedes    +24.720    +7.566
5.      V. Bottas    Williams    +34.204    +9.484
6.      D. Kvyat    Red Bull    +35.508    +1.304
7.      S. Perez    Force India    +50.836    +15.328
8.      M. Verstappen    Toro Rosso    +51.450    +0.614
9.      C. Sainz Jr.    Toro Rosso    +52.860    +1.410
10.      F. Nasr    Sauber    +1:30.045    +37.185
11.      M. Ericsson    Sauber    +1:37.507    +7.462
12.      P. Maldonado    Lotus    +1:37.718    +0.211
13.      R. Grosjean    Lotus    +2 ronden    
14.      A. Rossi    Manor    +2 ronden    
15.      W. Stevens    Manor    +2 ronden    

Opgaves:        
16.      J. Button    McLaren    +9 ronden    
17.      F. Alonso    McLaren    +28 ronden    
18.      L. Hamilton    Mercedes    +29 ronden    
19.      F. Massa    Williams    +31 ronden    
20.      N. Hulkenberg    Force India    +49 ronden    

Meer F1-nieuws op F1journaal.be: