Meer klachten over niet-bestelde pakjes

Print
Meer klachten over niet-bestelde pakjes

Themabeeld Foto: BELGAIMAGE

De Economische Inspectie ontving in de eerste zeven maanden van dit jaar 269 klachten van consumenten over bedrijven die hen producten toestuurden terwijl ze die niet besteld hadden. Dat zijn er veel meer dan de 185 klachten in heel 2014. In 2O13 werden 250 klachten geregistreerd, in 2012 121 en in 2011 111. Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister van Werk Kris Peeters op een schriftelijke vraag van Kamerlid Leen Dierick (CD&V).

In de meeste gevallen blijkt het volgens Peeters om een afgedwongen aankoop te gaan waarbij consumenten beweren dat ze die producten niet hadden besteld, terwijl ze door de bedrijven toch worden gefactureerd. Voor een deel handelen de klachten echter ook over niet gewenste vervolgzendingen na een eerste gratis proefpakket. Het blijkt vooral te gaan om ondergoed, puzzelboekjes, boeken en magazines, verzamelmunten, hotelcheques, lidmaatschapskaarten om voordelig te overnachten of om producten aan te kopen.

Volgens Peeters biedt de huidige wetgeving voldoende bescherming om dergelijke frauduleuze praktijken aan te pakken. Als het om Belgische bedrijven gaat, zal er desgevallend een pv worden opgesteld en overgemaakt aan de bevoegde parketten. In geval van een buitenlands bedrijf maakt de Economische Inspectie het dossier over aan de bevoegde buitenlandse autoriteiten. Peeters benadrukt dat de consument niet verplicht is om een niet besteld pakket te betalen, evenmin moet hij het terugzenden.