Mode

Dit trucje doet je meer online shoppen

Print
Dit trucje doet je meer online shoppen

Foto: Shutterstock

Op het eerste zicht zou je denken dat hoe meer informatie je over een product krijgt, je eerder geneigd bent om dat online aan te kopen. Die informatie kan gaan van productdetails tot bijvoorbeeld recensies van andere kopers. Maar volgens het magazine Psychology Today is niets minder waar. Hoe minder info je namelijk krijgt, hoe makkelijker je online koopt.

Volgens Psychology Today zorgt meer informatie in een e-commerce omgeving ervoor dat mensen minder snel iets zullen kopen. Voordien dachten online verkopers en hun klanten dat meer informatie net tot sneller kopen leidt. Dat klinkt ook logisch, want niemand koopt graag een kat in een zak. Maar nu blijkt dat doordat shoppen een emotioneel gedreven bezigheid is, feiten haast niet meer van toepassing zijn op je gedrag.

'Terwijl het logisch proces en het kennen van feiten een sleutel zijn bij het aankopen van bijvoorbeeld financiële producten of leningen, is dat verwaarloosbaar in de retailsector waar emotionele beslissingen en impulsaankopen een veel grotere rol spelen', vertelt dokter Liraz Margalit.

In veel gevallen blijkt dan ook dat als mensen online iets willen aankoppen, ze vaak zelfs geen moeite doen om de recensies van andere kopers te bekijken. En dat blijkt te gelden voor wie meteen op de 'kopen' knop drukt als voor wie de pagina vaker bezoekt alvorens tot de aankoop over te gaan. De onderzoekers denken dat we weinig moeite investeren in het nagaan van de feiten omdat het shoppen dan als huiswerk gaat aanvoelen en het bevredigende gedeelte dan voor een deel wegvalt. 

 

Niet te missen