Spits vermijden

Spits vermijden

Foto: HBVL

De sp.a pakte gisteren uit met het voorstel om wie tijdens de spitsuren zowat dagelijks in de file staat, een premie te geven wanneer hij of zij de files vermijdt. Die premie kan tot 140 euro per maand oplopen.

Helemaal origineel is het voorstel niet. In Rotterdam experimenteerden ze al met een premie voor wie de spitsuren vermijdt. Hardnekkige spitsrijders werd gevraagd of ze mee wilden werken aan het experiment. Camera’s halen de valsspelers eruit. De Vlaamse socialisten willen nu dat er hier een gelijkaardig experiment komt op de Antwerpse ring, met 10.000 mensen gedurende 10 maanden.

Is dit nu een goed voorstel? Dat weten we nog zo niet. Het betekent immers dat mensen die het zich kunnen permitteren om tijdens andere uren dan de spitsuren met de auto te rijden, dat in principe ook kunnen zonder dat ze daar een premie voor krijgen. Deze mensen zou men eerder moeten straffen voor het feit dat ze toch tijdens de spitsuren rijden. Ook omdat veel automobilisten de spitsuren gewoon niet kunnen vermijden. Al was het maar omdat ze op tijd op hun werk moeten zijn.

Dat er absoluut iets moet gedaan worden aan de files, is duidelijk. Ons land is filekampioen. Mocht men erin slagen om 10 procent auto’s uit het verkeer te halen tijdens de spitsuren, dan zouden de files 40 procent korter worden. Maar hoe komt men daartoe? Er zijn drie mogelijkheden: de kilometerheffing, meer wegen en meer openbaar vervoer.

De kilometerheffing is de tegenvoeter van de premie voor wie de files vermijdt. Ook de kilometerheffing is geen goed idee. Die kan men in principe vermijden door het openbaar vervoer te nemen. Dan moet er wel voldoende openbaar vervoer zijn. Vanuit Limburg naar Brussel en Antwerpen is er dat niet. Veel Limburgers zijn dus verplicht om met hun auto naar hun werk te gaan in Brussel en Antwerpen, ook omdat er hier te weinig werk is. De kilometerheffing straft wie wil werken, in het bijzonder de mensen van buiten de Vlaamse ruit waar altijd alles opnieuw wordt geconcentreerd.

De enige mogelijke oplossing is dus investeren in meer openbaar vervoer en in meer wegen. Onder meer wegen verstaan we ook een verbreding van onze autowegen van twee naar drie rijstroken in elke richting. Vanuit Limburg bekeken hebben we het dan over de E313 tussen Lummen en Antwerpen en de E314 tussen Aarschot en Leuven. En als ook dat te veel gevraagd is, waarom dan geen spitsrijstroken? Daarmee zouden we de problemen met de bocht rond Leuven al voor een groot stuk oplossen.