Groen: ‘Weigering duizenden leerlingen is blamage voor Vlaamse regering’

Print
Groen: ‘Weigering duizenden leerlingen is blamage voor Vlaamse regering’

Foto: BELGA

De oppositiepartijen Groen en SP.A vragen minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om meer middelen voor de scholeninfrastructuur. ‘Crevits moet blijven investeren in voldoende plaatsen op school’, vindt Caroline Gennez (SP.A). Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) treedt haar collega bij en vindt de weigering van duizenden leerlingen ‘een blamage voor de Vlaamse regering’.

Deze ochtend raakte bekend dat het gemeenschapsonderwijs dit jaar voor 3.696 kinderen geen plaats kon voorzien. Ook het katholieke onderwijs kampt met ‘gelijkaardige problemen’. Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) reageert dat dit een ‘blamage is voor de Vlaamse overheid’.

‘Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits moet dringend meer budgetten vrijmaken om kinderen plaats te geven op scholen. De groei die er nu is, was aangekondigd in alle prognoses, maar toch zijn de schoolgebouwen er niet op voorzien’, zegt Meuleman. Ze merkt op dat het plaatsgebrek zich niet enkel tot de steden beperkt, maar ook uitbreidt naar meer landelijke scholen.

‘Enkele jaren voor er extra plaatsen zijn’

Minister Crevits zegt volop bezig te zijn met het bouwen van extra plaatsen. ‘Dit jaar 36 miljoen euro, goed voor 7.300 plaatsen nieuwe plaatsen in 75 basisscholen in Vlaanderen en Brussel’, volgens de minister van Onderwijs.

Die 36 miljoen is volgens Meuleman echter enkel een toezegging aan scholen die er nu pas mee beginnen. ‘Het zal dus nog enkele jaren duren voor die extra plaatsen er zijn’, zegt de politica van Groen. Collega Caroline Gennez merkt daarnaast op dat de 36 miljoen euro oorspronkelijk deel uitmaakte van een groter bedrag van 50 miljoen euro dat zou worden ingezet op plaatsen waar er een capaciteitsprobleem is of dreigt. ‘Dit is geen proactieve en toekomstgerichte beleidskeuze’, zegt Gennez.

Reeks ‘gemiste kansen’

De Vlaamse socialiste ziet nog een reeks ‘gemiste kansen’ in de plannen van de minister. Zo wijst ze op het concept ‘Scholen van Morgen’, de publiek-private samenwerking waardoor via een DBFM-formule 200 schoolgebouwen worden gebouwd of grondig vernieuwd. Gennez betreurt dat ze geen enkele aanzet ziet om die formule voort te zetten.

Dat geldt volgens haar ook voor een pilootproject rond passiefscholen of rond de lokale task forces, die op lokaal niveau de capaciteitsproblemen kunnen monitoren en dus proactief op toekomstige noden kunnen inspelen.