Meer zware stemproblemen voor leerkrachten, slechtere punten voor leerlingen

Pieken tot 100 decibel: Onze scholen zijn veel te rumoerig

Print
Pieken tot 100 decibel: Onze scholen zijn veel te rumoerig

Foto: PN

Onze klaslokalen zijn veel te lawaaierig. In Brussel startte gisteren daarom een sensibiliseringscampagne in de scholen, maar ook in Vlaanderen is dat dringend nodig vinden experts. “De akoestiek in de klassen is bedroevend slecht, meer en meer leerkrachten krijgen ernstige stemproblemen van te roepen, en leerlingen halen slechtere resultaten door al dat lawaai.”

Een drilboor produceert zo’n 100 decibel. Een rumoerige bende leerlingen… bijna evenveel. Zo meet de IDEWE, de Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk, pieken tot net geen 100 decibel in sommige scholen in ons land. Gehoorschade veroorzaken die pieken niet, maar al dat lawaai heeft wel andere kwalijke gevolgen voor de leerkrachten en leerlingen.

“Tot 2013 waren er niet eens voorschriften voor de akoestiek in klaslokalen”, zegt Nathalie Moyaerts, die voor de IDEWE nagalm-metingen uitvoert in Vlaamse scholen en aanbevelingen doet om de geluidskwaliteit te verbeteren. “Sinds 2013 zijn die voorschriften er wel voor nieuwbouwscholen, maar die worden vaak gewoon vergeten. De overheid controleert ook niet actief of scholen aan de norm voldoen. Ik zie de laatste jaren meer bewustzijn bij de scholen, maar ik zou niet zeggen dat de akoestiek - die in vele klassen heel slecht is - overal merkbaar verbeterd is.”

Hoeveel decibels er precies geproduceerd worden bij de verschillende taken in en buiten de klas, leest u vandaag in Het Belang van Limburg.