Absurde fitnessabonnementen: 'Zaak verhuist, ik moet blijven'

Print
Absurde fitnessabonnementen: 'Zaak verhuist, ik moet blijven'

Stefan Vandenreyt uit Tongeren Foto: LD

Voor U Opgelost krijgt geregeld vragen van mensen die in de clinch liggen met een fitnesszaak. Geen wonder. Bijna zeven op tien fitnesszaken die abonnementen verkopen, respecteren de wet niet. Vooral de portefeuille van de klanten wordt er dus lichter van.

Sporten of niet, u zal betalen. Zo eenvoudig zitten de contracten van de fitnesscentra in elkaar. Maar daar houdt het niet mee op. U zal ook betalen als de zaak ermee ophoudt.

“Vorige maand werd ik er via mail van op de hoogte gebracht dat de Easy Fit in Tongeren stopt en verhuist naar Activ Tongeren”, zo zegt Stefan Vandenreyt (51). “In de Activ-fitness zijn de dranken niet meer inbegrepen. Er is ook geen sauna, zoals bij Easy Fit in het abonnement zat, en de fitnesstoestellen zijn verouderd. Toch mag ik mijn abonnement van 70 euro per maand niet stopzetten. Easy Fit vindt dat het met een korting van 5 euro per maand voldoende compensatie geeft.”

Onze interventie brengt geen soelaas. Vorig jaar ontving de FOD Economie 85 klachten over fitnesscentra, dit jaar ook al 76. Slechts 31 procent van de centra blijkt in orde. Het ministerie van Consumentenzaken werkt aan een gedragscode voor de sector. 

Als u een betaalaanmaning krijgt van een fitnesscentrum, kan u dit betwisten met een aangetekende brief, waarin u vermeldt naar de Ombudsdienst voor consumenten te stappen. U kan ook klacht indienen bij de Economische Inspectie.

Info: www.economie.fgov.be/nl/geschillen; www.consumentenombudsdienst.

In Het Belang van Limburg vertellen andere lezers vandaag hun ervaringen over absurde abonnementen van fitnesszaken.