Fit & Gezond

Helpen apps om beter te slapen?

Print
Helpen apps om beter te slapen?

Foto: Shutterstock

Wie fris en monter aan de dag wil beginnen, kan via de site en app Sleepytime berekenen welke bedtijd aangewezen is. Maar slaagt deze toepassing er überhaupt in om je nachtrust correct te analyseren? Johan Verbraecken, slaapexpert verbonden aan het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, legt het uit.

Op de bewuste site kan je ingeven wanneer je moet opstaan. Aan de hand daarvan, berekent Sleepytime op welke tijdstippen je het best onder de wol kruipt. Daarvoor wordt gekeken hoeveel volledige slaapcyclussen van 90 minuten je kan afronden voor de wekker afgaat. De app houdt ook rekening met de 14 minuten die men gemiddeld nodig heeft om in slaap te vallen. Een voorbeeld: je moet om 9 uur opstaan. Dan mag je om middernacht, 1 u 30, 3 u of 4 u 30 uur gaan slapen en zal je je ’s morgens uitgerust voelen.

Onbetrouwbaar

Johan Verbraecken zegt dat een gezonde slaapcyclus 90 minuten duurt en dat je na een dutje van anderhalf uur of tussen twee slaapcycli minder groggy wakker wordt. De app daarentegen vindt hij een onbetrouwbare spielerei die meer nadelen dan voordelen in de hand werkt. ‘Een slaapcyclus is afhankelijk van persoon tot persoon. Niet iedereen zal na 14 minuten in slaap vallen. Sommige mensen, sluiten de ogen en vertrekken meteen naar dromenland. Anderen blijven een half uur wakker liggen, wat al als een inslaapprobleem wordt bestempeld. Bovendien ken ik geen enkele theorie waarin staat dat je minder dan vijf uur slaap nodig hebt om een uitgerust gevoel te hebben. Als je steeds op het laatste uur gaat slapen dat de app voorstelt, werk je makkelijk een slaaptekort in de hand’, klinkt het.

Slaapapneu

De expert zegt dat we heel voorzichtig moeten zijn om conclusies te trekken op basis van apps, maar dat sommige wel degelijk een ruwe inschatting kunnen maken van je slaapgedrag. ‘Veel apps werken met sensoren die trillingen registreren en algoritmes die je nachtrust een beetje duiden. De meeste daarvan zijn nog niet verfijnd genoeg zijn om de REM-slaap te analyseren. Dat is heel moeilijk’, zegt hij. Verbraecken, die momenteel met een groep studenten de beschikbare apps beoordeelt, voegt eraan toe dat er vandaag wel enkele goede toepassingen beschikbaar zijn om slaapapneu te detecteren. ‘Onder meer iSleeping, Snore Recorder Pro en Sleep Appnea : A sleep analyser zijn wetenschappelijk getest en zijn even betrouwbaar als een partner die naast je ligt. Een volledig beeld van je slaappatroon schetsen ze echter ook niet’, zegt hij.

Externe links

Niet te missen