Toekomstig leraar moet zich maatschappelijk engageren

Print
Toekomstig leraar moet zich maatschappelijk engageren

Foto: lcl

Elke toekomstige leraar zal voortaan aan het einde van de lerarenopleiding een stuk maatschappelijk engagement moeten getoond hebben. Dat kan gaan van het organiseren van taalklassen voor anderstaligen tot huiswerkbegeleiding bij jonge asielzoekers. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA) hebben woensdag de platformtekst ‘Leren door maatschappelijk engagement’ ondertekend.

Behalve kunnen lesgeven, staat een leerkracht vandaag ook voor een reeks andere uitdagingen. Ze moeten kunnen omgaan met anderstalige leerlingen, kinderen uit kansarme gezinnen of jongeren met een beperking. Hogescholen bieden vandaag al specifieke projecten aan - zoals taalkampen of huiswerkbegeleiding - om de toekomstige leerkrachten beter te wapenen voor die opdracht.

De hogescholen gaan nu een stap verder. Het leren door maatschappelijk engagement wordt voortaan in de lerarenopleidingen van de Vlaamse hogescholen verankerd. Alle studenten van de basisopleidingen kleuteronderwijs, basisonderwijs en secundair onderwijs en van de bachelor-na-bachelor-opleidingen nemen tijdens hun opleiding dit engagement op via diverse projecten en werkvormen in en buiten de school.

De hogescholen zijn vrij om dit zelf in te vullen, maar vanaf volgend academiejaar zal elke afgestudeerde maatschappelijk engagement getoond hebben.

‘Als elke leraar in spe tijdens de opleiding 20 uur engagement op zich neemt, kom je elk jaar tot 100.000 uur sociale en culturele inzet in het belang van zoveel kinderen en jongeren in Vlaanderen’, aldus minister Crevits. De CD&V-minister is verheugd dat maatschappelijk engagement voortaan ‘een inherent deel is van de lerarenopleiding’.

Volgens VLHORA-voorzitter Johan Veeckman bestaan er al veel mooie praktijkvoorbeelden, maar zijn de hogescholen klaar om het maatschappelijk engagement structureel in te bouwen. Bovendien zijn de hogescholen ook klaar om in te spelen in nieuwe uitdagingen zoals de toevloed van vluchtelingen in steden en gemeenten. Ook volgens minister Crevits zouden hogescholen al vanaf volgend academiejaar projecten kunnen uitwerken die inspelen op de opvang van vluchtelingen. ‘Denk bijvoorbeeld aan huiswerkbegeleiding voor kinderen uit gezinnen van vluchtelingen’, aldus de CD&V-minister.