Comeback: U kan terug Artis Historia-punten beginnen sparen op producten

Print
Comeback: U kan terug Artis Historia-punten beginnen sparen op producten

Archiefbeeld.

Belgen zullen binnenkort opnieuw kunnen sparen voor Artis Historia-punten. Uitgeverij Concrea blaast het merk vanaf deze maand nieuw leven in. De eerste punten verschijnen op de verpakkingen van de huisproducten van supermarktketen Carrefour. Op termijn wil de uitgeverij ook actief zijn in andere sectoren én een digitaal luik openen.

Van 1948, toen Artis Historia haar eerste boek uitbracht, tot 2004, wanneer de eigenaar van het merk failliet ging, was het sparen van Artis Historia-punten een vaste hobby van heel wat Vlaamse gezinnen. In 2001 zouden 1,25 miljoen gezinnen Artis Historia-punten sparen. Ook in 2004 ging de Waalse tegenhanger Valois failliet. Philippe Gielkens, lang marketingdirecteur bij De Persgroep en Concentra, nam vorig jaar met uitgeverij Concrea beide merken over.

“De Belgen zijn de koning onder de spaarders, voor de Amerikanen en de Britten. Dat heeft de recente hype rond de Panini-stickers nog maar eens aangetoond. Wij gaan terug naar de bron, en geloven dat het uitknippen van fysieke punten nog aantrekkingskracht heeft”, zegt Gielkens.

Vanaf september krijgen een 40-tal voedingsproducten van het huismerk in 750 winkels in België Artis Historia-punten, van 1 tot 5. Zo zal een brood, het meest verkochte product van Carrefour, 2 punten opleveren. Eens de klanten 500 punten hebben verzameld, kunnen ze in één van de 45 Carrefour-Hypermarkten terecht om ze in te wisselen tegen alle stickers voor één boek. Ook het boek zelf kunnen ze daar aanschaffen, aan 5,5 euro per stuk. Uitgeverij Concrea verzorgt de inhoud van de boeken “met veel educatie en content”. De eerste reeks zal over dieren gaan.

“Als een klant tussen twee gelijkwaardige producten kan kiezen, zal hij voor het product kiezen met de Artis Historia-punten. Dat is wat we willen bereiken”, zegt Baptiste van Outryve van Carrefour.

Artis Historia wil zich niet beperken tot Carrefour. De punten zullen ook in andere supermarkten en op andere merken terug te vinden zijn. “We willen ook andere sectoren aanboren, zoals de telecom, het toerisme, reizen en de banksector”, zegt Philippe Gielkens. “Daarnaast werken we aan een digitale community, waarop de gebruikers een quiz of puzzel moeten oplossen om extra punten te verdienen.”

(belga)