Fit & Gezond

Britse dokter pleit ervoor om werk- en schooldag later te laten beginnen

Slaapexpert: ‘Van negen tot vijf werken is marteling’

Print
Slaapexpert: ‘Van negen tot vijf werken is marteling’

Foto: ss

‘Mensen van negen tot vijf laten werken is een vorm van marteling.’ Dat zegt een Britse slaapexpert, die ervoor pleit om zowel de werk- als de schooldag later te laten beginnen. ‘De huidige werkuren zijn inderdaad niet voor iedereen optimaal’, reageert slaapexpert Johan Verbraecken (UZA).

‘We kunnen ons bioritme niet veranderen’, zegt dokter Paul Kelley, slaapexpert van de Britse universiteit van Oxford. ‘Je kan niet leren om op een bepaald uur op te staan. Je lichaam is afgestemd op het zonlicht. Mensen dwingen om vroeger op te staan, is een vorm van marteling.’

Tot 55 jaar

Kelly pleit ervoor om zowel de werkdag beter af te stellen op onze biologische klok. ‘Laat de werkdag beginnen om 10 uur’, zegt hij. ‘Onze maatschappij lijdt aan slaaptekort, wat nefaste gevolgen heeft voor onze gezondheid. Zowel op fysiek als emotioneel vlak.’ Zijn voorstel geldt voor werknemers tot 55 jaar, ‘want vanaf dan hebben we minder slaap nodig’, aldus Kelly.

‘Slaaptekort heeft inderdaad heel wat schadelijke gevolgen voor ons lichaam’, zegt Johan Verbraecken, slaapexpert van het UZA. ‘We zijn niet alleen vermoeider, we hebben ook meer stress, we worden minder creatief, doen dingen meer op automatische piloot, we reageren trager, onze motoriek en onze spraak vermindert, onze bloeddruk stijgt en noem maar op.’

Glijdende uren

Verbraecken geeft zijn Britse collega dan ook (deels) gelijk. ‘Het is zo dat de huidige werkuren niet voor iedereen optimaal zijn. Je hebt ochtendtypes, voor wie de dag niet vroeg genoeg kan beginnen, je hebt mensen voor wie het huidige systeem perfect is, maar je het ook avondtypes. Zij raken moeilijk uit hun bed en moeten zich op allerlei manieren oppeppen om aan hun dag te kunnen beginnen. Het is die laatste categorie, zo’n vijf procent van de mensen, die baat heeft bij een later begin van de dag. Al wordt dat bij veel bedrijven al opgevangen door het systeem van glijdende werkuren natuurlijk. Vroege vogels zullen al om 7 uur starten, terwijl de nachtraven maar rond 10 uur op hun werk zullen arriveren.’

‘Het is echter wel mogelijk om ons bioritme te wijzigen’, aldus de slaapexpert van het UZA. ‘Maar dat is erg moeilijk en moet altijd onder medische begeleiding gebeuren. Aan de hand van lichttherapie, bijvoorbeeld.’

Betere examenresultaten

Omdat tieners nog het meest lijden onder slaaptekort, vindt de Britse dokter dat ook de schooldag later moet starten. ‘Echt jonge kinderen staan van nature nog vroeg op, voor hen is half negen perfect. Maar tieners hebben meer slaap nodig. Voor zestienjarigen zou de dag beter om 10 uur beginnen, voor achttienjarigen zelfs maar om 11 uur. Door die verandering alleen zouden de examenresultaten al met tien procent verbeteren. Nog een voordeel is dat ze hun verplaatsing naar school dan niet meer tijdens de spits moeten maken.’

Daar heeft Kelly volledig gelijk in, aldus Verbraecken. ‘De studenten zullen alerter, beter bij de pinken zijn als ze hun examen moeten afleggen. Dat is al eerder wetenschappelijk aangetoond.’

Niet te missen