‘Als ons onderwijs goed is, is dat ondanks het lerarenbeleid’

Print
‘Als ons onderwijs goed is, is dat ondanks het lerarenbeleid’

Foto: SS

‘Als ons onderwijs goed is, is dat ondanks het lerarenbeleid.’ Dat zegt Dirk Van Damme, hoofd onderwijsonderzoek bij de Oeso, zaterdag in een opiniestuk in De Standaard.

‘Ons lerarenbeleid is een onderwijs dat zich internationaal op het hoogste niveau wil meten onwaardig’, stelt Van Damme. Om te beginnen zijn het niet de beste studenten die naar de lerarenopleidingen komen. Beginnende leerkrachten ondergaan ook een praktijkschok, komen in de moeilijkste klassen terecht en dat zonder aanvangsbegeleiding of werkzekerheid.

De evaluatiecultuur noemt Van Damme dan weer zwak: bestraffende of belonende mogelijkheden zijn beperkt in de te vlakke loopbaan.

Van Damme betreurt ook dat er geen kwaliteitscultuur heerst. ‘De kwaliteit is het gevolg van de professionaliteit van individuele leraren, van de gedrevenheid van directies, maar is geen systeemkenmerk.’ Voor de Oeso-expert is de vaste benoeming afvoeren geen mirakeloplossing, maar het statuut mag wel opgefrist worden.

Ivoren toren

De vakbonden reageren boos op de kritiek. ‘Dit komt van iemand die als kabinetschef van minister Frank Vandenbroucke (sp.a) mee het beleid heeft gestuurd en nu vanuit zijn ivoren toren in Parijs zegt wat er fout gaat’, zegt Jos Van Der Hoeven van de christelijke bond COC.