Mode

Zweeds merk laat 12-jarige jongen vrouwencollectie tonen

Print
Zweeds merk laat 12-jarige jongen vrouwencollectie tonen

Niet meer zo verrassend: transgenders die opduiken in modecampagnes. Een 12-jarig jongen die vrouwenkleding en -schoenen draagt, is dat des te meer. De puberjongen die werd ingeschakeld door Acne Studios heeft echter een bijzondere band met het Zweedse modelabel.

Nadat Acne Studios net nog een feministische collectie voor mannen lanceerde, pakt het Zweedse modelabel uit met nóg een opvallend campagne: een twaalfjarige blonde jongen poseert onder meer in een roze vrouwenmantel, hoge hakken en een handtas.

Vervagende grenzen tussen de geslachten spelen een belangrijke rol in zijn laatste collecties en dit zet Jonny Johansson, creatief directeur en oprichter van het Zweedse modelabel, extra in de verf door zijn 12-jarige zoon Frasse als gezicht te kiezen voor de campagne van zijn vrouwencollectie.

Volgens de ontwerper shopt het jonge publiek bij beide collecties. ‘De snit, vorm en karakter van het kledingstuk is het doorslaggevende element, niet de goedkeuring van de maatschappij of het volgen van zekere normen’, aldus Jonny Johansson. ‘Mijn zoon is de belichaming van deze nieuwe groep consumenten en daarom vroeg ik hem voor deze campagne.’

Hoewel het lopen in hoge hakken niet zo vlot ging voor zijn oudste zoon, had die geen enkel probleem met de opdracht. ‘Voetbal spelen is meer mijn ding, maar het was leuk om te doen. Bovendien kon ik zo tijd doorbrengen met mijn vader’, aldus het gelegenheidsmodel.

De foto’s werden gemaakt door de Nederlandse fotografe Viviane Sassen en worden donderdag onthuld op de website van het modelabel. De campagne zal ook op billboards opduiken tijdens de modeweken in New York, Londen, Parijs en Hongkong.

Niet te missen