© Yorick Jansens

Maasmechelen Village: 3 miljoen bezoekers per jaar, 224 miljoen verlies

Het outlet-shoppingcentrum Maasmechelen Village heeft vorig jaar opnieuw een zwaar verlies geleden van 24,5 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening. Het gecumuleerd verlies is inmiddels opgelopen tot 224 miljoen euro. Als de aandeelhouders de geldkraan dichtdraaien, is het voortbestaan van het merkendorp in gevaar.

Guido CLOOSTERMANS

Elk jaar bezoeken meer dan 3 miljoen mensen het merkendorp Maasmechelen Village dat in 2001 werd geopend. Het park telt momenteel ruim 100 winkels en boetieks waar gekende mode- en lifestylefabrikanten hun overschot van voorbije collecties verkopen met grote kortingen. Het winkeldorp, dat werd gebouwd op de restanten van de mijn van Eisden, is inmiddels goed voor 800 banen en is daarmee een van de grootste werkgevers in de streek.

Bovendien verheugt Maasmechelen Village zich in een steeds stijgend aantal bezoekers. In de loop van vorig jaar gingen er nog acht nieuwe winkels open, onder meer van Max Mara, Gant en Scotch & Soda Kids. Ter vergelijking: het outletcenter in Roermond is goed voor een kleine 5 miljoen bezoekers.

Verliezen

Maar hoe goed het ook gaat met de bezoekersaantallen, op financieel vlak is de toekomst van Maasmechelen Village afhankelijk van de goodwill van de aandeelhouder, met name de groep Value Retail. Zolang de aandeelhouder de verliezen bijpast, is er geen vuiltje aan de lucht. Als de eigenaars de geldkraan dichtdraaien, zijn de dagen van Maasmechelen Village geteld. Dat leert de jaarrekening van het outlet-shoppingcentrum.

Lees vandaag meer hierover in Het Belang van Limburg.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio