© *

Herexamens? Zo pak je het deze keer goed aan

De laatste weken van augustus hebben voor studenten met herexamens nog weinig met vakantie te maken. Maar hoe motiveer je jezelf om je neus in de boeken te steken en hoe ga je om met leerstof die je al eens hebt moeten leren. Studiecoach Tommy Opgenhaffen, auteur van het boek 'Leren. Hoe? Zo!', heeft tips.

tib

Hoe kan je je motiveren om te studeren terwijl sommige vrienden nog lekker vakantie kunnen houden?

'Het kan helpen om iets in te plannen na je herexamens, een korte vakantie of een leuke activiteit, zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Tijdens de studieperiode is een realistische planning belangrijk: plan geen dagen van twaalf uur of meer, zo geraak je uitgeblust. Je kan beter acht uur actief studeren en genoeg ontspanning en nachtrust voorzien. Als je moe bent, heb je zeker geen zin om achter je boeken te kruipen. Deel de planning met mensen uit je directe omgeving, zoals je ouders en vrienden, en vraag hen te helpen om die op te volgen. Afspreken met lotgenoten kan helpen, door samen te studeren of op dezelfde moment pauzes in te lassen en even frustraties te ventileren. Denk aan je doel op lange termijn: je wil je diploma behalen, hou dat voor ogen'.

Hoe vind je weer vertrouwen na een vorige examenreeks die misschien niet zo goed ging?

'Kijk eens in je omgeving: heb je vrienden die ook herexamens gehad hebben bij wie het wel gelukt is? Denk na over waarom je niet geslaagd bent in eerste zittijd. Ligt de oorzaak bij jezelf, bijvoorbeeld omdat na het examen bleek dat je verkeerd had gestudeerd of omdat je te laat begonnen was, dan kan je daar ook iets aan doen. Een slimme student stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen'.

Hoe ga je om met leerstof die je al eens hebt moeten leren?

'Herkennen is niet hetzelfde als kennen! Als je iets herleest, kan je een vals gevoel van vertrouwen krijgen. Daarom is het beter om jezelf te toetsen: vertel de leerstof luidop aan jezelf (of je moeder, of je kat), bedenk vooraf enkele vragen die de docent kan stellen en probeer ze te beantwoorden, spreek af met medestudenten en toets elkaar. Las regelmatig een 'S.O.S Piet'-momentje in: doe de boeken toe en vraag 'Wat heb ik vandaag geleerd?'

En wat als je cursus een boeltje vol fluostift en notities uit de vorige examenperiode is?

'Stel jezelf de vraag: zou ik nog steeds dezelfde inhoud aanduiden met alles wat ik nu weet en nog niet wist de eerste keer? Wat is de echte essentie? Heb ik te veel of te weinig aangeduid? Het is door actief na te denken dat je leerstof beter zult onthouden. Gebruik eventueel een andere kleur om deze keer aantekeningen te maken, zo valt het beter op welke inzichten je hebt toegevoegd'.

Is het nodig om een nieuwe samenvatting te maken als je dat al eens gedaan hebt?

'Noteren tijdens het studeren kan helpen om je beter te concentreren. Maar je stopt er veel tijd in en het is niet omdat je de perfecte samenvatting hebt gemaakt, dat je de leerstof ook kent. Als samenvatten betekent dat je na een tijdje gewoon dingen aan het overschrijven bent, zal dit je niet vooruit helpen. Begin dus niet helemaal opnieuw, zeker niet als je al een samenvatting hebt. De tijd is vaak beperkt en kan beter besteed worden aan actieve studiestrategieën, zoals jezelf toetsen.

Wil je toch samenvatten, beperk je dan tot enkele kernwoorden. Probeer aan de hand daarvan jezelf te toetsen en te kijken of je de inhoud van dat onderdeel in je eigen woorden kan vertellen. Lukt dat niet direct, neem dan je even je handboek en kijk of er een woord of term is die je weer op weg helpt, voeg die toe aan je schema. Om te vermijden dat je heel veel letterlijk gaat noteren, kan het soms helpen om een methode zoals mindmapping of conceptmapping te gebruiken. Als je alles gestudeerd hebt, kan je proberen om met hulpt van die mindmap een overzicht van het hoofdstuk op papier te zetten. Zo weet je of je de structuur kent. Was je een deel vergeten, kan je dit aanvullen in een andere kleur. Zo heb je een beknopte samenvatting die je nog eens kan herhalen en waar duidelijk op staat welke informatie je nog niet goed beheerste. Daar kan je nog even dieper op ingaan als je nog tijd hebt'.

Heeft het zin om een Facebook- of Whatsappgroep te beginnen met lotgenoten die hetzelfde vak moeten studeren?

'Dat is mogelijk een goed idee, maar sociale media kunnen ook voor veel afleiding zorgen, zeker als de chatfunctie voortdurend aanstaat en je de hele tijd op je laptop of je smartphone gaat kijken. Multitasken is een mythe, je kan niet tegelijk chatten en studeren. Als je de switch maakt, moet je telkens weer mentaal 'inchecken' en verlies je meer tijd dan wanneer je bijvoorbeeld vijftig minuten studeert en dan enkele minuten je Facebook checkt. Wees op dat vlak streng voor jezelf en plan je Facebookmomenten. Kleef er tijdslimiet op en vermijd dat je doelloos begint rond te klikken of spelletjes te spelen'.

Meer advies over studiecoach Tommy Opgenhaffen en zijn boek 'Leren. Hoe? Zo!' vind je op www.lerenhoezo.be

Niet te missen