© Sauber F1 team

Het zomerrapport van de F1-teams: Sauber F1 team

Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.Deze keer is het de beurt aan Sauber.

F1journaal.be

Sauber F1 team:- Aantal punten: 22 (achtste in constructeurs kampioenschap)- Felipe Nasr: 16 punten (twaalfde in WK)- Marcus Ericsson: 6 punten (achttiende in WK)- strijd kwalificatie: Felipe Nasr 6-4 Marcus Ericsson- strijd race: Felipe Nasr 6-2 Marcus Ericsson

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

2014 was een rampzalig jaar voor het team van Sauber. Ze behaalden geen enkel punt en behaalden zo hun slechtste resultaat sinds 1993. Daarom kozen ze voor een volledig nieuw rijdersduo met Felipe Nasr en Marcus Ericsson. Ook de wagens kregen een nieuwe blauwe-gele livery, niet toevallig de kleuren van de hoofdsponsor van Nasr en de Zweedse vlag (Ericsson is een Zweed).

Sauber kwam vooral in het begin van het seizoen vaak in het nieuws. Tijdens de tests toonde de wagen zich betrouwbaar en makkelijk te controleren, waardoor ze vaak bovenaan de tijdenlijsten terug te vinden waren. Maar het belangrijkste feit dat de aandacht van de pers trok was dat Sauber drie rijders onder contract had staan om te racen. We spreken dan over de twee nieuwe rijders, Felipe Nasr en Marcus Ericsson, maar ook Giedo van der Garde die in 2013 voor het team reed en in 2014 reserverijder was.

De Nederlander kwam naar buiten met het feit dat hij in 2014 een contract had getekend waardoor hij in 2015 een zitje zou krijgen. Vervolgens stapte de Nederlander naar de rechtbank, want Sauber deed volgens Van der Garde aan contractbreuk. In Australië zagen we Giedo van der Garde nog met een uitrusting om te racen, maar uiteindelijk keerde de rust terug. Felipe Nasr en Marcus Ericsson, die de voorbereidingen hadden gedaan, mochten gewoon de race aanvatten. Bij Sauber luidde het dat het te gevaarlijk was om Van der Garde te laten starten aan een race zonder enige voorbereiding. Uiteindelijk troffen Van der Garde en Sauber een schikking.

Felipe Nasr liet het hele gebeuren niet aan zijn hart komen en reed tijdens zijn debuutrace meteen naar de vijfde plaats. Verder behaalde de Braziliaan nog twee keer punten tijdens de eerste tien races. Nasr is duidelijk de betere van de meer ervaren Marcus Ericsson, die reeds zes punten behaalde. Nasr maakt een erg goed debuutjaar mee. De jonge Braziliaan staat, ondanks dat Sauber na Australië minder presteerde door een gebrek aan geld om de wagen goede verder te ontwikkelen, nog steeds boven ervaren rijders zoals Sergio Pérez en Pastor Maldonado.

Marcus Ericsson, die overkwam van het ten onder gegane Caterham, had even tijd nodig om zich aan te passen aan zijn nieuwe team. Hij maakte pijnlijke fouten, zoals in Maleisië, die normaal niet mogen voorkomen. Maar naarmate het seizoen vorderde maakte de Zweed een betere indruk. Hij vindt van zichzelf dat hij steeds beter wordt naarmate hij meer ronden maakt met zijn Sauber. Daarmee is het seizoen van Sauber in ieder geval beter begonnen dan vorig jaar.

Sauber heeft de laatste races geen updates meer gedaan aan de wagen en dat was duidelijk merkbaar. In de Formule 1 geldt nog meer dan elders het principe van "stilstaan is achteruitgaan". Maar Sauber zal met updates komen in België en later ook nog in Singapore. We zullen zien wat deze updates bijbrengen op de wagen, die het vooral moeilijk lijkt te hebben in de snellere bochten.

Rapport: 63/100

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Het zomerrapport van de F1-teams: Manor

© Manor F1 team

Het F1-seizoen is halfweg. Tien races achter de rug, nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikken wij terug naar het F1-seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden. We beginnen met Manor F1 team.

Manor F1 team:- Aantal punten: 0 (tiende en laatste in constructeurs kampioenschap)- Roberto Merhi: 0 punten (negentiende in WK)- Will Stevens: 0 punten (twintigste in WK)- strijd kwalificatie: Will Stevens 5-3 Roberto Merhi- strijd race: Will Stevens 3-3 Roberto Merhi

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij de één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

Marussia, de voorloper van het Manor F1 Team, kwam aan het eind van 2014 met het spijtige nieuws dat het niet genoeg geld had om het seizoen af te maken. Er werd ook gevreesd dat Marussia in 2015 niet op de grid ging staan.

Manor heeft dan ook haar grootste overwinning geboekt aan het begin van 2015, toen het team aankondigde dat het ook in 2015 zou deelnemen aan het Formule 1 seizoen. Er kwamen dan toch nieuwe investeerders die het team zouden redden vlak voordat het volledig verdronk.

Manor begon aan het seizoen 2015 met heel wat achterstand. Men gaf het team de toestemming om met de wagen van 2014 te racen, omdat het team niet voldoende tijd had om aan een nieuwe wagen te werken. Ook op het vlak van de rijders moest het team vrij snel beslissen. Will Stevens werd reeds aangesteld als eerste rijder bij Manor, maar wie de tweede rijder werd was nog niet meteen duidelijk. Uiteindelijk koos het team vlak voor de eerste race in Australië ervoor om Roberto Merhi een contract van een aantal races aan te bieden met een optie om vervolgens nog bijkomende races te rijden. Tot de dag van vandaag rijdt Merhi nog steeds voor het team. Naast Stevens en Merhi, stelde Manor ook nog Fabio Leimer aan als test- en reserverijder.

Het was voor het opnieuw opgestarte team duidelijk dat ze in 2015 ervoor moesten zorgen dat het team opnieuw sterker staat en om van daaruit verder te gaan. Naarmate de races vorderden kwamen er op de wagens van Merhi en Stevens steeds meer sponsors. Het team lijkt dus op de goede weg te zijn.

Op het vlak van racen begon het seizoen helemaal niet goed voor Manor. Er konden ook geen wonderen verwacht worden van de jongens van het Britse team. In Australië wisten ze bij Manor de wagen niet aan de praat te krijgen, waardoor het wachten was tot Maleisië om Manor haar baandebuut te zien maken. Enkel Roberto Merhi wist in Maleisië aan de start te staan, maar vanaf daarna konden beide rijders een volledig weekend afwerken. Na de twee races aan het begin van het seizoen maakte het team nog maar drie opgaves mee, waardoor het op technisch vlak zeker geen ramp is. Roberto Merhi werd in Groot-Brittannië zelfs twaalfde, ook al eindigde hij op twee ronden van de tiende plaats.

Uiteindelijk rijdt Manor nog wel met een zo goed als oude wagen, waardoor hun problemen nog niet opgelost zijn. Deelnemen met een wagen die een jaar oud is, met een oude krachtbron, zorgt ervoor dat ze significant achteraan het veld rijden. Enkel in Canada wisten beide rijders onder de vijf seconden van de pole te blijven. Dit toont nog maar eens aan dat de Formule 1 helemaal niet stilstaat en op niemand wacht.

Ook al heeft Manor al erg veel bereikt door deel te nemen aan het seizoen 2015, we mogen geen al te hoge verwachtingen hebben van Manor. De achterstand zal in de loop van komende maanden zeker niet plots verdwenen zijn.

Rapport: 55/100

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Het zomerrapport van de F1-teams: McLaren-Honda

© McLaren-Honda

Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.Wat heeft McLaren kunnen bereiken nu het in 2015 opnieuw de samenwerking is aangegaan met Honda?

McLaren-Honda F1 team:- Aantal punten: 17 (negende in constructeurs kampioenschap)- Fernando Alonso: 11 punten (vijftiende in WK)- Jenson Button: 6 punten (zeventiende in WK)- strijd kwalificatie: Fernando Alonso 4-3 Jenson Button- strijd race: Fernando Alonso 2-0 Jenson Button

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij de één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

2015 werd voor McLaren een nieuwe start. Het team uit Woking stapte, na jaren met Mercedes-motoren te hebben gereden, terug over naar Honda, naar de goede oude tijd. Er werd van buitenaf meteen veel verwacht van de formatie, omdat je weet de McLaren samen met Honda in het verleden erg succesvol was.

Maar het is gebleken dat het gevaarlijk is om naar het verleden te kijken als je voorspellingen doet voor de toekomst. Voordat de testen begonnen keek iedereen vol spanning uit naar het debuut van het nieuwe McLaren. Er werd immers gehoopt dat McLaren, samen met de Japanners van Honda, het Mercedes moeilijk zou maken tijdens het seizoen 2015. Maar tijdens de tests werd al snel duidelijk hoe ver McLaren en Honda stonden. De wagen en de krachtbron werkten nog niet goed samen en dat was ook te horen aan de motor die verkouden klonk.

McLaren heeft dit seizoen nog niet kunnen overtuigen. Fernando Alonso, waarvoor McLaren Kevin Magnussen aan de kant schoof, en Jenson Button reden steeds achteraan, ook al blijven ze bij McLaren en Honda erg positief.

"We zijn op de goede weg", klonk het vaak bij het team uit Woking. In Hongarije, de laatste race voor de zomerpauze, zag het er inderdaad beter uit. Fernando Alonso wist met een vijfde plaats een pak punten te sprokkelen en ook Jenson Button reed met zijn negende plaats in de punten. Maar laat nu wel het circuit van Boedapest een baan zijn die niet al te veel vraagt van de motor. Daarnaast was het een race vol incidenten. Dus het ziet er niet naar uit dat we vanaf nu McLaren steeds in de punten zullen zien finishen.

De zwakste schakel in de wagen van McLaren is de krachtbron van Honda. De zogenaamde 'hybrid power unit' was erg onbetrouwbaar, waardoor ze bij McLaren niet op volle kracht konden rijden. Ze besloten om conservatief rond te rijden, om zo niet steeds uit te vallen door motorpech. Daardoor verloren ze veel tijd ten opzichte van de concurrentie en konden ze niet het volledige potentieel van hun wagen tonen.

Maar McLaren heeft sinds de start van het seizoen veel progressie geboekt, met het gevolg dat Honda sinds Hongarije haar krachtbron volledig benut. Dit leidde dus na een erg moeilijke start tot een positieve noot.

Hoewel beide rijders al veel opgaves op hun naam hebben, en vaak aan de kant moesten toekijken tijdens vrije trainingen, blijven ze steeds positief en blijven ze vasthouden dat er betere tijden aankomen. De beste prestatie van Jenson Button kwam er in Monaco. De GP van Monaco is een ideale race om punten te scoren als je niet over een goede wagen beschikt. Button scoorde met zijn achtste plaats de eerste punten van het seizoen voor McLaren. Fernando Alonso behaalde in Hongarije dan weer onverwacht een vijfde plaats, wat meteen zijn beste resultaat is van het seizoen.

Bij McLaren waren ze vrij tevreden na de GP van Hongarije. Het zal het team een boost gegeven hebben om hard te blijven werken. Het toont ook aan dat ze op de goede weg zijn, ook al zou de vooruitgang voor McLaren wel wat sneller mogen. McLaren kondigde reeds aan met updates te komen op aërodynamisch vlak. Ook Honda zou nog wat verbeteren aan de krachtbron voor de aankomende races in België en Italië. Deze races vergen immers veel van de motor.

Het valt nog af te wachten of deze upgrades voldoende zullen zijn om McLaren geregeld in de punten te zien finishen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zou er wel eens frustratie kunnen ontstaan bij de leden van het team.

Verder is het ook uitkijken naar wie het racezitje krijgt bij McLaren voor 2016. Het komt geregeld boven water dat Jenson Button aan zijn laatste seizoen bezig is. Er staan in ieder geval twee getalenteerde rijders klaar om de plaats van Button in te nemen. Kevin Magnussen staat te popelen om, na een jaar aan de kant te hebben gestaan, opnieuw in de Formule 1 te rijden. Maar ook onze landgenoot Stoffel Vandoorne, die de GP2 domineert, strijdt om zijn plaats binnen het team. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Rapport: 60/100

Meer F1-nieuws op F1journaal.be: