Met deze stiekeme trucjes willen winkels je meer doen kopen

Koop je in de winkel vaak meer dan je eigenlijk nodig hebt? Of geef je spullen altijd het voordeel van de twijfel, met een lege portemonnee tot gevolg? Dan kan je er zelf eigenlijk niets aan doen: winkels spelen in op je zintuigen om je meer te doen kopen. ‘Bepaalde geuren, geluiden, smaken of kleuren kunnen ons denkpatroon beïnvloeden zonder dat we het beseffen’, zegt Ludovic Depoortere, CEO van marktonderzoeksbureau haystack. Een overzicht.

vwh

Schoenen met een geurtje

Geuren spelen in op onze emoties en dat heeft schoenenmerk Nike reeds bewezen. Het merk verspreidde een fleurige geur in een winkel en stelde vast dat er in de geparfumeerde ruimte meer schoenen werden verkocht. Dezelfde schoenen gingen in een niet geparfumeerde ruimte minder vlot over de toonbank.

Sportieve list bij BMW

Als je een auto van het Duitse merk koopt, weerklinkt op de achtergrond altijd en heel subtiel het geluid van hun sportwagen M5. Ook al merk je het niet, onbewust draagt het bij aan je sportieve ervaring in de wagen.

Zwaar over nagedacht

Mensen linken zware spullen en producten aan kwalitatieve hoogstandjes. Net om die reden verwerkt autofabrikant Audi geluidsplaten in de deuren omdat deze een zwaar geluid zouden maken tijdens het sluiten. Bang & Olufsen past dit trucje ook toe. Ze maken hun afstandsbedieningen zwaarder dan strikt noodzakelijk.

Tien na tien

Als je een nieuw horloge nodig hebt en je gaat een exemplaar gaan kiezen, dan zal je brein er misschien een model van fabrikant Timex uitpikken. De onderliggende reden? Dit bedrijf zet het uur standaard op tien na tien omdat de wijzers zo met een glimlach kunnen geassocieerd worden. Mensen houden van vriendelijkheid en symmetrie en daardoor werden de uurwerken in het verleden al vaker verkocht.

Parkeerticket proeven

Je hebt het vast al gedaan: je rijdt uit een parking en houdt het ticketje tussen je lippen. Nu heeft

kauwgomfabrikant Whrighley een laagje papier met muntsmaak aan de ticketjes toegevoegd waardoor ze de smaak van de kauwgom letterlijk te pakken kregen en het product meer verkocht.

Koffie schept vertrouwen

Ooit al een kop koffie of thee gekregen tijdens het shoppen, dan was de winkeluitbater niet alleen vriendelijk. Het was ook een manier om je te overhalen. Ee warm drankje schept vertrouwen met de verkoper en vergroot de kans dat je spullen zal kopen. Een handdruk heeft een vergelijkbaar effect.

Knusse stoel

Een tip voor mensen die een huis willen verkopen: als een potentiële koper op een zachte stoel zit, is de kans groot dat je het pand kan verkopen aan de gewenste prijs. Uit onderzoek blijkt dat mensen die in een oncomfortabele, harde stoel ruim 28 procent minder bieden.

Niet te missen