© EPA

© AFP

© AFP

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Brokstuk Boeing 777 vandaag geanalyseerd in Frankrijk

In Toulouse in Frankrijk zijn onderzoekers woensdagvoormiddag gestart met de analyse van het brokstuk dat vorige week is aangespoeld op het Franse eiland La Réunion.

Liesbeth Boel

Die analyse zal duidelijk moeten maken of het brokstuk afkomstig is van vlucht MH370; het vliegtuig dat sinds maart 2014 spoorloos is. De onderzoekers zullen, samen met een technisch team van Boeing, nagaan of er nog een serienummer te vinden is op het brokstuk. Daarnaast gebruikt elke vliegtuigmaatschappij ook een specifieke soort verf. Een analyse van de verf zal duidelijkheid moeten brengen of het brokstuk al dan niet afkomstig is van een vliegtuig van Malaysia Airlines, de maatschappij van de vermiste Boeing.

Intussen menen verschillende bewoners van het eiland dat ze nog meer brokstukken van vliegtuigen hebben gevonden. Zo werd er afgelopen weekend ‘een vliegtuigdeur’ ontdekt. Niet veel later bleek het om een gewone ladder te gaan. Flesjes afkomstig van het vliegtuig bleken uiteindelijk gewoon flesjes schoonmaakmiddel te zijn die van een schip in het water werden gegooid.

Dezelfde bewoner die de ‘vliegtuigdeur’ had ontdekt, heeft nu ook een vliegtuigraam gevonden. Of het ook echt om een vliegtuigraam gaat, of dat het gewoon een onderdeel van bijvoorbeeld een naaimachine is, is nog niet duidelijk.

Bevestigd: Boeing 777

Eerder werd al bevestigd dat het gevonden brokstuk een onderdeel is van een Boeing 777 . Aangezien er in die regio geen andere Boeing 777 neerstortte of vermist is geraakt dan die van vlucht MH370, wordt er vanuit gegaan dat het stuk vleugel dat vorige week gevonden werd, een onderdeel is van het spoorloze vliegtuig van Malaysia Airlines.

Dat vliegtuig verdween op 8 maart 2014 van de radar toen het op weg was van Kuala Lumpur naar Peking. Het laatste contact met het vliegtuig was zo’n half uur na opstijgen. Aan boord van vlucht MH370 waren 239 mensen. Op basis van onder andere vlucht- en satellietgegevens gaan onderzoekers en expert er vanuit dat het vliegtuig ten westen van Australië in zee is neergestort; zo’n 4.000 kilometer van de plaats waar, 16 maanden na het spoorloos verdwijnen van de Boeing, het wrakstuk gevonden werd.