© Belga

Waarom sterkedrank hamsteren toch financieel interessant kan zijn

Lust u af en toe een borrel? Of organiseert u geregeld feestjes? Dan kan het misschien toch interessant zijn om snel nog wat sterkedrank te hamsteren voor de accijnsverhoging ingaat. Wie van zes sterke dranken vijf flessen koopt, kan snel 75 euro besparen in verband met de toekomstige verhoging. En sterkedranken worden ongeopend niet slecht. Afgeleiden van sterkedranken verliezen wel hun smaak en kleur.

MaLu

Cognac, rum, pure graanjenever, whiskey, gin en vodka blijven onbeperkt houdbaar. De gedistilleerde drank is een zogenaamd dood product, zolang de fles ongeopend blijft. Om verkleuring en smaakverschillen tegen te gaan, is het ook belangrijk dat de flessen donker en droog bewaard worden (dus niet in de koelkast).

Als de fles al open is geweest en een deel van de inhoud eruit is uitgeschonken, zal een deel van de vluchtige componenten die zijn gevormd tijdens distillatie en lagering, verdampen en in de lege ruimte van de fles komen. De regel is dat sterke drank na opening van de fles nog minstens drie jaar lang zijn smaak behoudt, ook al staat er geen officiële verstrijkdatum op de houdbaarheid. Na drie jaar zijn die sterke dranken zeker ook nog goed te drinken, maar ze zijn in kwaliteit gedaald.

Helemaal anders is dat voor wijnen en bieren. Zelfs ongeopend zijn wijnen en bieren slechts beperkt houdbaar. En dat geldt trouwens ook voor alle afleidingen van alcohol en likeuren. Zo is een fles Martini niet onbeperkt houdbaar en, hoewel gemaakt op basis van whisky, is Baileys slechts twee jaar houdbaar door de toegevoegde room. Ook jenevers op basis van vruchten zijn -in tegenstelling tot de pure variant- niet oneindig houdbaar. Likeuren zijn wel onbeperkt houdbaar als ze niet geopend worden, maar er kan versuikering rond de dop plaatsvinden en dat is niet zo smakelijk. Na opening van een fles likeur is die minstens één jaar houdbaar. Dat betekent overigens niet dat u dood neervalt na het drinken van drank die niet meer goed is. Hij smaakt gewoon niet meer lekker.

Nu u weet welke dranken houdbaar zijn en welke niet (check het etiket) kan u beginnen hamsteren. Blijkbaar doen we dat niet bij accijnsverhogingen, maar het kan toch financieel interessant zijn. Onze man vulde zijn boodschappenkarretje in een supermarkt met vijf flessen Johnnie Walker-Whiskey (13,75 euro per stuk), vijf flessen Beafeater-gin (14,95 euro per stuk), vijf flessen Peterman-graanjenever (4,75 euro per stuk), vijf flessen Havana club-rum (24,09 euro per stuk), vijf flessen Smirnoff-vodka (10,99 euro) en vijf flessen Courvoisier-cognac (23,95 euro per stuk).

Totale investering 462,4 euro. U bespaart na de accijnsverhoging 75 euro. En wellicht meer als er nog prijsverhogingen aankomen in de toekomst. De oefening voor bier en wijn kan u zich dus besparen vanwege de beperkte houdbaarheid. Bovendien is de prijsverhoging gering: 1 cent voor een flesje bier, 10 cent voor een fles wijn.