Fit & Gezond

Tien tips om het koel te houden tijdens de hittegolf

Print
Tien tips om het koel te houden tijdens de hittegolf
De eerste hittegolf van 2015 is op komst: deze week wordt het bloedheet met temperaturen die vanaf woensdag de dertig graden overschrijden. Belangrijk is om het hoofd en lichaam koel te houden. Dat lukt dankzij deze tips van het Agentschap voor Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid en de Dienst Gezondheidsbevordering van de Bond Moyson.

Tijdens een hittegolf krijgt ons temperatuurmechanisme het zwaar. Als we het warm hebben, koelen we af door te zweten maar in extreme hitte kan het mechanisme niet meer naar behoren werken. Het gevolg? Ons zweet verdampt minder snel en het lichaam raakt trager warmte kwijt, wat leidt tot een loom en versuft gevoel. Om dat te voorkomen kan je enkele tips toepassen.

Drink voldoende

Op warme dagen droog je sneller uit, dus is het aangewezen om meer vocht op te nemen dan op andere dagen. Drink bij voorkeur nog voor je dorst hebt en kies voor minstens anderhalve liter fris water. Fruitsap, gazpacho, drinkyoghurt en afgekoelde bouillon zijn ook goede opties omdat je zo ook je de mineralen die je verloor door de hitte weer aanvult. Alcohol vermijd je beter, want alcoholische dranken zorgen net dat je nog meer uitdroogt. Let op: ijskoude dranken kunnen tot buikkrampen leiden. Geef ook je huisdieren voldoende koel water in de schaduw of op een koele plek.

Eet licht

Zware maaltijden doen je lichaamstemperatuur extra stijgen en houd je beter voor op koelere dagen. Op warme dagen zijn licht verteerbare gerechten zoals frisse salades, rauwkost en fruit de beste keuze. Bewaar voedsel koel (1-5 graden Celsius) om bederving te voorkomen.

Blijf binnen

Op een extreem hete dag is het binnen aangenamer vertoeven. De lucht in huis bevat immers minder ozon dan de buitenlucht en leidt dus minder vaak tot kortademigheid, oog- en keelproblemen en hoofdpijn. Ga je toch naar buiten en krijg je last van deze symptomen, zoek dan meteen de koelte op. Houd bij voorkeur ook ramen, deuren en gordijnen gesloten tot de avond frisse lucht brengt.

Zoek afkoeling

Of je nu thermaal bronwater water verstuift op je gezicht, een koele douche neemt of in het zwembad duikt: water helpt om heel je lichaam af te koelen op hete, plakkerige dagen. Binnen koel je het meest af dankzij airconditioning. Een ventilator verplaatst de lucht alleen maar en koelt deze niet af.

Beweeg minder

Het is geen goed idee om op een bloedhete dag zware, lichamelijke inspanningen te leveren. Hou het rustig tussen 11 uur ’s morgens en 22 uur ’s avonds, want dan zijn de ozonconcentraties het hoogst. Rust wanneer het kan en vergeet niet van water te drinken.

Sport binnen

Vind je het zonde om je trainingen op te geven als het buiten onaangenaam warm is? Probeer dan binnen te sporten in een koele ruimte. Daar is het frisser en hangt er minder ozon in de lucht. Liever niet? Gun je lichaam dan voldoende tijd om aan de warmte te wennen voor je begint te sporten.

Ga voor lichte kleding

Het spreekt voor zich dat kinderen en volwassenen op een zwoele dag het best licht en los gekleed zijn. Kies voor lichte kleuren in katoen. Deze stof is de beste keuze omdat het zweet niet op het lichaam maar in de lucht verdampt.

Ga slim om met zon

Moet je op een hete dag toch in de zon komen, vergeet dan geen hoofddeksel, zonnebril en zonnecrème te dragen. Zorg ook dat je kinderen voldoende ingesmeerd en beschermd zijn. Laat kinderen en huisdieren geen moment achter in een geparkeerde wagen.

Help ouderen

Ouderen zijn net als mensen met overgewicht en kleine kinderen extra gevoelig tijdens een hittegolf en worden sneller geconfronteerd met de ongemakken van hoge temperaturen. Ga indien mogelijk langs bij ouderen en help hen tijdens deze warme dagen. Waarschuw eventueel de huisarts, thuiszorg en het gemeentebestuur zodat ze de situatie kunnen opvolgens als jij op vakantie bent. Maak een lijst met belangrijke telefoonnummers, leg het naast de telefoon en blijf zelf bereikbaar.

Onderzoek je medicijnen

Neem je geneesmiddelen? Vraag dan aan je huisarts of bij de apotheek of deze nefaste nevenwerkingen hebben op warme dagen. Indien nodig kunnen zij je vertellen of je het gebruik ervan moet aanpassen tijdens de hittegolf.

Meer informatie via www.zorg-en-gezondheid.be en www.bondmoyson.be

Niet te missen