Eet gezond en slaap genoeg

Print
Eet gezond en slaap genoeg

Gezond eten is belangrijk. Foto: Archief

De blok- en examenperiode is alweer aangebroken, de periode die elke student vervloekt. Er bestaat geen gouden formule die studenten moeiteloos over de eindstreep trekken, maar wel een aantal goede studietips. Wij geven er elke dag twee.

1. Kies voor zetmeelrijke voeding

Om optimaal te kunnen studeren, is gezonde voeding een must. Start de dag met een goed ontbijt en kies daarbij vooral voor zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals volkoren ontbijtgranen, muesli, donker brood en melkproducten. Omdat een stevig ontbijt leidt tot betere studieprestaties, mag je deze maaltijd zeker niet overslaan. Lichte maaltijden die boordevol fruit en groenten zitten zijn een aanrader omdat zware vetrijke maaltijden net trager verteren en je een loom gevoel bezorgen. Een tussendoortje mag, maar opgepast met te veel zoetigheden die je moe maken. Kies liever voor een stuk fruit, yoghurt of een granenkoek als tussendoortje. Drink ook 1,5 liter per dag en wees zuinig met koffie (max. 4 kopjes per dag) en andere cafeïnehoudende dranken.  

2. Goede nachtrust is belangrijk

Een goede nachtrust de cognitieve prestaties optimaliseert, moeten studenten voldoende slaap halen zodat ze overdag goed kunnen functioneren. Hoeveel slaap je nodig hebt is afhankelijk van persoon tot persoon, maar 7 à 9u wordt beschouwd als de meest ideale richtlijn. Een nachtje door studeren is dus zeker geen goed idee want dat werkt alleen maar contraproductief. Probeer verder ook om een regelmatige slaaproutine aan te houden door op ongeveer hetzelfde tijdstip op te gaan slapen en te ontwaken.