© BELGA

NMBS verspilt meer dan 100 miljoen door inefficiëntie

De NMBS is ruim acht procent minder efficiënt dan haar Europese tegenhangers. Per afgelegde kilometer maakt de vervoersmaatschappij acht procent meer kosten dan gemiddeld. Dat blijkt volgens De Standaard uit de interne benchmarking-studie van het bedrijf.

gjs

‘Ik wil alle opinies uit het debat halen en komen tot zeer objectieve cijfers die door niemand in twijfel kunnen worden getrokken’, verklaarde Jo Cornu begin deze maand. Vandaag stelt de NMBS-topman zijn benchmarkstudie voor aan het grote publiek. Daaruit blijkt dat de NMBS per afgelegde kilometer ruim acht procent meer kosten maakt dan een gemiddelde Europese spoorwegmaatschappij, zo vernam De Standaard uit goede bron.

Om de verschillende maatschappijen onderling te kunnen vergelijken, werden per maatschappij alle kosten opgeteld en vervolgens gedeeld door het totale aantal kilometers die de treinen in een jaar afleggen.

De benchmark past in de besparingsoefening die de regering oplegt aan de NMBS. Binnen vier jaar moet het spoor het met 663 miljoen euro minder overheidsdotatie stellen. Ongeveer de helft moet bespaard worden bij de NMBS, de andere helft is voor rekening van infrastructuurbeheerder Infrabel.

De benchmark geeft meteen aan hoeveel de spoormaatschappij kan besparen door efficiënter te gaan werken. De NMBS gaf vorig jaar 1,9 miljard euro uit aan energie, personeel en overige kosten. Een productiviteitsstijging van 8 procent zou jaarlijks dus voor ruim 100 miljoen besparingen opleveren.

De NMBS heeft de voorbije jaren haar productiviteit al opgekrikt, door met minder personeel meer treinen te laten rijden. Maar de NMBS kan dus nog beter, zo blijkt uit de eigen studie. Een andere mogelijkheid om de productiviteit te verhogen, is het personeel meer uren te laten draaien. Een spoorman werkt gemiddeld 36 uur per week. In een regulier bedrijf is dat 38 uur.

Vandaag stelt Cornu ook de resultaten voor van de audit die eventuele financiële wantoestanden bij de vastgoeddochters aan het licht moet brengen.