Tien stappen om je beter in je vel te voelen

Wie zijn mentale veerkracht wil testen of tips zoekt om zich beter in zijn vel te voelen, kan vanaf nu terecht op de website www.fitinjehoofd.be. Met de campagne ‘Fit in je hoofd, Goed in je vel’ willen Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) en het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) de geestelijke gezondheid van de Vlaming verbeteren.

belga, tib

De website bestond al langer, maar is nu uitgebreid met een online coaching platform en een test waarmee je je eigen mentale veerkracht kan testen. Een hele reeks BV’s, onder wie Eline De Munck en Eva Daeleman, zetten hun schouders mee onder de campagne.

 

Probeer eens iets nieuws! #FitInJeHoofd @odettelunettes

A photo posted by elinedemunck (@elinedemunck) on

De afgelopen vijf jaar is het aantal mensen met emotionele problemen sterk gestegen: in 2008 zei 26 procent van de Belgen last te hebben van stress en depressieve gevoelens, in de laatste gezondheidsenquête was dat 32 procent. Tien procent heeft angstproblemen, 15 procent meldt tekenen van depressieve gevoelens en dertig procent heeft slaapproblemen. Daarom wil de website mensen wapenen tegen stress, moeilijkheden of tegenslagen. Op en eigen online plek kan je je eigen doelen stellen en via mail krijg je tips en advies op maat over de oefeningen die voor jou kunnen werken.

De site geeft ook een overzicht van tien stappen die je helpen om je mentale veerkracht te verhogen.

Vind jezelf oké - ‘Schaam je niet. Focus je niet alleen op je beperkingen, maar ga ook uit van je krachten. Denk positief. Er zijn vele zaken waar je echt goed in bent. Ga daarom maar eens na wat jou bijzonder maakt’

Praat erover - ‘Als twee mensen over een probleem denken, dan weten ze doorgaans een stuk meer. Als je weet dat er iemand naar je luistert en begrip heeft voor jouw probleem, dan krijg je het gevoel dat je er niet meer alleen voor staat’.

Beweeg - ‘Als je je goed voelt in je lichaam, dan voel je je ook geestelijk beter. Je zal je minder neerslachtig of angstig voelen als je voldoende beweegt’

Probeer iets nieuws - ‘Hoe meer vaardigheden je verwerft, hoe meer je ze met elkaar kunt combineren waardoor je nog creatiever wordt. Door dingen te doen of zaken te maken, kun je trots zijn op jezelf. Je krijgt het gevoel dat je zelf de dingen bepaalt en dat je leven niet volledig van anderen afhankelijk is’

Reken op vrienden -’Hoe meer mensen je kent, hoe meer kans om gevoelens te delen, steun te vinden, frisse ideeën op te doen,… Het is dus goed om te variëren. Je mening over het leven zal er trouwens ook minder snel door vastroesten. Van veel vrienden blijf je soepel.’

Durf nee zeggen - ‘Vaak zeg je gewoon ja om van het gezeur af te zijn of omdat je energie op is of gewoon om hem/haar te plezieren. Soms moet je daardoor wel dingen doen waar je zelf geen zin in hebt. Je hebt dan het gevoel dat de anderen teveel je leven bepalen‘.

Ga ervoor - ‘Wie opgaat in een activiteit, vergeet even zijn beslommeringen en krijgt het gevoel dat hij echt leeft. Door in iets op te gaan, neem je afstand van je moeilijkheden. Daardoor doorbreek je je gepieker en ontspan je meer’.

Durf hulp vragen - ‘Als je hulp vraagt, dan kan je samen met anderen zoeken naar een oplossing die je alleen niet vindt. Er kan dan een grote last van je schouders vallen. Dit kan deugd doen voor jezelf, maar ook voor anderen’.

Gun jezelf rust - ‘Maak elke dag tijd vrij voor jezelf. Elke ochtend, middag en avond zou je vijf à tien minuten de tijd moeten hebben om helemaal niets te doen, alles los te laten en te ontspannen. Als je denkt dat je dit niet lukt, dan is het goed om enkele eenvoudige technieken aan te leren die je helpen om te ontspannen waar en wanneer je dat zelf wilt’

Je hoofd boven water - ‘Inderdaad, wilskracht is belangrijk. Maar toch… soms is het echt niet zo makkelijk. Soms gaat het gewoon echt niet meer en heb je zin om alles en iedereen op te geven. Soms is het leven gewoon erg moeilijk en lastig’.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Meer info over deze stappen, een online test om je mentale veerkracht te testen en concrete tips voor jouw situatie vind je op www.fitinjehoofd.be.

Niet te missen